سئو و فرصت های نرخ کلیک ارگانیک از طریق داده های سرچ کنسول گوگل
سئو و فرصت های نرخ کلیک ارگانیک
در این مقاله قصد داریم نحوه یافتن فرصت های نرخ کلیک (CTR) ارگانیک در سئو از طریق داده های سرچ کنسول گوگل با استفاده از سایت seotesting.com را بررسی نماییم.
ورود به سایت Seotesting و بررسی عوامل موثر در سئو
برای شروع از بخش Lunch Pad سایتی را که می خواهیم با آن کار کنیم انتخاب می نماییم.
سپس در منوی سمت چپ Reports یا گزارشات را انتخاب می نماییم. توصیه می کنیم
جهت درک بهتر
آموزش بررسی فرصت های پیدا کردن نرخ کلیک (CTR) ارگانیک از طریق داده های سرچ کنسول گوگل،
ویدئوی مرتبط با آن در کانال آپارات تهران سرور را نیز مشاهده نمایید. مشاهده ویدئو ⇓⇓
سئو با گزینه Low CTRs By Query
همانطور که مشاهده می نمایید، بخشی با عنوان find click-through rate opportunities در این صفحه
وجود دارد. بنابراین در اینجا ما می خواهیم دو گزارش اول یعنی Low CTRs By Query و
Low CTRs By Page را بررسی نماییم.
اگر به اولین مورد که از طریق Query است نگاه کنیم، در اینجا یک فیلتر را می بینیم که تغییر دادن آن نتایج
نمایش داده شده را تغییر خواهد داد. در حال حاضر تمام Query هایی که دارای نرخ کلیک کمتر از ۱۰ درصد
هستن را نشان می دهد، که مقدار زیادی هم هست، حال عدد آن را به ۲ تغییر می دهیم.
حال تمامی Query های با نرخ کلیک زیر ۲ درصد برای ما به نمایش در خواهد آمد که برای بررسی بسیار
ارزشمند هستند. به طوری که در ابتدا بر اساس تعداد کلیک مرتب شده اند اما ممکن بخواهیم آن ها را
با توجه به impressions یا اثرگذاری مرتب نماییم تا مواردی را که کمترین نرخ کلیک پایین تر از ۲درصد و
همچنین نرخ impressions مطلوبی نیز دارند را از بالا به پایین مرتب سازی نماید. می توانیم آن ها را
بر اساس نرخ کلیک یا CTR مرتب کنیم اما خب تلاش برای بهینه سازی یک Query که impression های
زیادی ندارد، فایده چندانی ندارد.
توصیه می نماییم مقالات تهرانسرور در خصوص افزایش نرخ کلیک در سئو را مشاهده نمایید.
آیکون مربعی کوچک
بنابراین آنچه در اینجا می توانیم انجام بدهیم این است که بر روی این آیکون مربعی کوچک کلیک
نماییم تا آدرس URL خارجی باز شود. با انجام این کار صفحه ای را در سایت مدنظر ما یا همین
سایت moneysavingheroes.co.uk که در عکس مشاهده می نمایید باز می شود.
آن صفحه ای را که در هفت روز گذشته برای آن Query رتبه بندی نموده باز می شود. بنابراین اولین چیزی که
شایسته بررسی است این است که فقط به این Query که در عنوان صفحه یا تایتل و توضیحات متای صفحه
وجود دارد توجه نمایید. در غیر اینصورت می شود آن را به طور طبیعی اضافه نمود و به کار انداخت، چرا که
وجود این Query در توضیحات متای عنوان صفحه می تواند به بهبود نرخ کلیک کمک نماید.
آیکون G
مورد دیگری که ارزش بررسی دارد استفاده از آیکون کوچیک G هست.
کاری که این آیکون انجام می دهد این است که یک جستجوی گوگل بر Query مورد نظر ما انجام داده و
دلیل استفاده ما از آن بررسی هدف جستجو است. اگر بخواهیم صفحه ای را رتبه بندی کنیم که از سایر نتایج
جستجوی موجود در ۱۰ نتیجه برتر در حال حاضر کاملاً متفاوت باشد، کار بیهودهای انجام داده ایم. مثلا
در حال تلاش برای رتبه بندی محتوای صفحه ای هستیم و تمامی نتایج در اینجا بر پایه تجارت الکترونیکی
هستند. بنابراین تمامی آن ها در حال فروش محصولات هستند. واقعاً بعید است که ما بتوانیم محتوای
اطلاعاتیمان را در این نتایج جستجو به درستی رتبه بندی کنیم. بنابراین بررسی این که آیا هدف جستجوی
محتوای ما با هدف جستجویی که گوگل به کاربرها نشان می دهد مطابقت دارد یا خیر همواره ارزشمند است.
بررسی سئو با گزینه Low CTRs By Page
حال که برخی از فرصت ها مثل نرخ های کلیک پایین در مقابل تعداد بالای impression ها را در اینجا
مشاهده نمودیم، کار دیگری که می توانیم انجام بدهیم این است که نگاهی به Low CTRs By Page
هم داشته باشیم.
بنابراین ما Low CTRs By Page را انتخاب می کنیم و در ابتدا مجددا با فیلتر پیشفرض ۱۰ نتایج را به ما
نشان خواهد داد. بنابراین آن را به عدد ۲ تغییر می دهیم و می توانیم مرتب سازی دوباره آن ها بر اساس
نرخ کلیک را مشاهده نماییم. ما می توانیم آن ها را بر اساس impression ها و همچنین نمایش دادن
صفحاتی که بیشترین بازبینی و در عین حال همچنان نرخ کلیک پایین دارند هم مرتب نماییم.
صفحه page details view
هنگامی که urlای را یافتیم که نرخ کلیک پایینی دارد و مقدار قابل توجهی impression دریافت می نماید،
کاری که در حال حاضر می توانیم انجام بدهیم این است که بر روی آن url کلیک نموده و به بخشی
تحت عنوان نمای جزئیات صفحه یا page details view برویم.
این بخش به ما نمودار، url و سایر موارد را نشان می دهد و در حال حاضر در این بخش، نمودارها پنهان
هستند. می توانیم با انتخابimpressions ، position و CTR نمودارهایشان را مشاهده نماییم.
اما دلیل پنهان بودن آن ها این است که در زیر نمودار کلیک ها اطلاعات بیشتری در دسترس است. درواقع
در این صفحه ما در حال نادیده گرفتن این هستیم که عنوان فعلی و توضیحات متای فعلی چه هستند.
اما در عین حال تمام Query های این صفحه که در ۹۰ روز گذشته در گوگل نمایش داده شده را دریافت
می نماییم. حال می توانیم Query برتر از نظر impression یا اثرگذاری را بررسی کنیم. نتایج را بر اساس
impression ها مرتب می نماییم.
اضافه نمودن کوئری برتر به توضیحات متا
همانطور که مشاهده می نمایید، Query برتر از نظر تعداد نمایش ee discount code هست و می توانیم
ببینیم که چهار بار در آن صفحه استفاده شده و عدد خیلی خوبی هم هست، اما نرخ کلیک پایینی دارد.
average position یا موقعیت متوسط آن ۲۴ است پس احتمالا این حالت بیشتر از هر چیزی می بایست با
مسئله position یا موقعیت در ارتباط باشد. اما باز هم لازم است بررسی نماییم که عنوان صفحه کوئری
ee discount code به صورت ee vouchers codes است. بنابراین می توانیم ee discount code را در
توضیحات متای آن قرار بدهیم و امیدوار باشیم که موجب بهبود نرخ کلیک سایتمان بشود.
ما همچنین می توانیم مواردی را پیدا کنیم که شاید از آن ها Query هایی در اینجا وجود داشته باشد که
keyword usage یا میزان استفاده از کلمات کلیدی بالایی در صفحه را ندارند. پس آن ها اصلاً در صفحه
موجود نیستند. توجه به این بخش قطعا می تواند مفید واقع شود. ما به هیچ وجه موارد کلمات کلیدی را
پیشنهاد نمی کنیم اما اگر در اینجا Query هایی را یافتید که به خاطرشان بازگشت به صفحه داشتیم، اما
از آن ها در صفحه مان استفاده نشده، در بعضی موارد گنجاندن آن ها در صفحه می تواند مفید فایده باشد.
همانطور که توضیح دادیم، می توانید از دو راه اشاره شده در بالا به منظور کشف فرصت هایی در خصوص
افزایش نرخ کلیک بهره مند شوید.
تهران سرور با بهره گیری از جدیدترین ابزارهای مطرح در سئو، آماده همکاری و تولید محتوا با هدف
بهبود رتبه و جایگاه وبسایت شما در موتور جستجوی گوگل است. با ما همراه باشید.