سئو و تاثیر عوامل رتبه بندی درون صفحهای در آن- بخش دوم
بهترین روشهای سئو
این مقاله در ادامه مقاله پیشین ما در زمینه سئو ، قصد دارد بزرگترین فاکتورهای درون صفحهای که بر رتبه بندی موتورهای جستجو و نرخ کلیک شان تأثیر می گذارند، را شرح دهد.
صفحات محتوا، بدنه وب سایت ها بوده و تقریباً همیشه اصلی ترین دلیل مراجعه بازدید کنندگان به یک وبسایت هستند. صفحات ایدهآل محتوا می بایست کاملاً مربوط به یک موضوع خاص(معمولاً یک محصول یا یک شی) باشد و تمامی سعی نگارنده بر این باشد که محتوای تولید شده با موضوع مربوطه بیش از حد مرتبط باشند.
هدف وب سایت مدنظر ما باید به طور مستقیم در تمامی زمینه های زیر بیان گردد:
- برچسب عنوان
- آدرس URL
- محتوای صفحه
- متن alt text عکسها
نمونه صفحه وب با سئوسازی عالی
در اینجا مثالی از یک وب سایت با سئو سازی مناسب و موتورجستجو پسند، وجود دارد که همه فاکتورهای
صفحه آن بهینه شده است.
صفحه محتوا در تصویر بالا به چند دلیل جزو محتواهای خوب در نظر گرفته شده است. اولاً، خود محتوا در
اینترنت منحصربفرد است (که باعث می شود از سوی موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب نماید) و اطلاعات
بسیار کمی را به طور عمیق پوشش می دهد. اگر یک جستجوگر در مورد Super Mario World سوالی
داشته باشد، احتمال بالایی وجود دارد که این صفحه به پرسش وی پاسخ دهد.
جدا از مطالب، این صفحه به خوبی سئو سازی شده است. موضوع صفحه در تگ عنوان
(Super Mario World – Wikipedia, the free encyclopedia) آمده، در آدرس URL صفحه
(http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_World) نیز همین عبارت کلیدی دیده می شود.
در محتوای صفحه نیز عبارت “Super Mario World” هم در عنوان صفحه و هم در متن alt هر تصویر
روی صفحه ذکر شده است.
نمونه صفحه وب با سئو سازی ضعیف
مثال زیر یک صفحه وب با بهینه سازی ضعیف است. به تفاوت های آن با مثال قبلی توجه نمایید.
این تصویر نمایانگر نمونه ای از صفحه محتوا با جذابیت کمتر برای موتورهای جستجو از است که عبارت
“Super Mario World” را هدف قرار داده است. در حالی که موضوع صفحه در برخی از عناصر مهم صفحه
وبسایت(برچسب عنوان و تصاویر) وجود دارد، محتوای آن استحکام کمتری نسبت به مثال ویکی پدیا داشته
و نسخه محتوای عبارت کلیدی ارائه شده در این صفحه کمتر به خواننده کمک می نماید.
مقایسه سئو دو وبسایت
با مطالعه این متن با زبان انگلیسی در می یابیم که شرح بازی به طور مشکوکی شبیه به یک نسخه کپی
نوشته شده توسط یک بخش بازاریابی است. “ماریو بزرگترین ماجراجویی خود را آغاز کرده است، و این بار او
یک دوست برای خود آورده است”. این زبانی نیست که جستجوگران در خصوص آن سوال داشته باشند و
نوع پیامی نیست که احتمالاً به سوالات یک جستجوگر پاسخ بدهد.
این را با جمله اول مثال ویکی پدیا مقایسه نمایید که می گوید “Super Mario World یک بازی پلتفرم است
که توسط نینتندو به عنوان یک عنوان پکیج برای کنسول سرگرمی Super Nintendo ساخته و منتشر شده
است”. در مثال وبسایت بهینه سازی نشده ما، تنها چیزی که با جمله اول مشخص می شود این است که
کسی یا چیزی به نام ماریو در یک ماجراجویی بزرگتر از ماجراجویی قبلی خود قرار گرفته و با یک دوست
بی نام همراه شده است. همانطور که مشاهده می نمایید نمی توان ارزیابی خوبی از این نوع محتوا داشت.
مثال ویکی پدیا به خواننده می گوید که Super Mario World یک بازی است که توسط نینتندو برای کنسول
بازی Super Nintendo تولید و منتشر شده است که در مثال وبسایت ضعیف اشاره شده اینچنین نیست.
نتایج جستجو هم در Bing و هم Google نشان می دهد که صفحه وبسایت ویکیپدیا بهینه سازی بهتری
داشته و رتبه آن بالاتر است.
یک صفحه وب بهینه سازی شده ایده آل
یک وب سایت ایده آل می بایست تمام موارد زیر را انجام دهد:
- به یک موضوع خاص(عبارت کلیدی یا معمولاً یک محصول یا یک شی) بیش از حد مرتبط باشد:
- موضوع را در برچسب عنوان قرار بدهد.
- موضوع را در URL قرار بدهد.
- موضوع را در متن alt تصویر قرار بدهد.
- در طول محتوای متن چندین بار موضوع را مشخص نماید.
- در مورد یک موضوع خاص محتوای منحصر به فرد ارائه نماید.
- به صفحه دستهبندی خود پیوند بدهد.
- به صفحه زیر مجموعه خود(در صورت وجود) پیوند بدهد.
- به صفحه اصلی خود پیوند بدهد (به طور معمول با یک عکس از لوگوی وبسایت در بالای سمت چپ
صفحه انجام می شود).
ویدئوهای آموزشی ما در آپارات را مشاهده نمایید.