تاریخچهی شروع سئو و امپراتوری گوگل در حوزه سئو

سئو از کجا شروع شد؟
سئو به بیان ساده آن یعنی انجام اعمالی به جهت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجویی نظیر
گوگل، بینگ و یاهو. در حقیقت واژه SEO از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده است که به
معنای بهینه سازی موتور جستجو میباشد. سئو یک روند مناسب و کارآمد برای بهتر دیده شدن و کسب
رتبههای بالاتر یک وب سایت یا صفحه اینترنتی در نتایج موتورهای جستجو میباشد. در اواسط دهه ۹۰
بود که نخستین موتورهای جستجوی آن دوران وب سایتها را فهرست بندی کردند و بسیاری از مدیران و
همچنین تولیدکنندگان محتوا نیز شروع به بهینه سازی وب سایتها برای موتورهای جستجو کردند. این
دقیقا شروعی بود بر شکلگیری سئو در دنیای وب.
تاریخچهی شروع
همانطور که گفتیم دهه ۹۰ زمان شکوفایی روندی به نام سئو بود. در آن دوران هنوز خبری از محبوبترین و
بهترین موتور جستجوی حال حاضر دنیا یعنی گوگل نبود و قدرت بین یاهو، اینفوسیک و آلتا ویستا تقسیم
شده بود. الگوریتمهای این موتورهای جستجو بسیار ابتدایی بودند و فهرست بندی وب سایتها را بر اساس
حروف الفبا انجام میدانند. به عنوان مثال اگر دامنه وب سایت شما AAAAAAA بود بدون شک در رتبههای
بالای این سرچ انجینها قرار میگرفتید و افراد زیادی در تمام دنیا از سایت شما بازدید میکردند.
به مرور با پیشرفتهای روز افزون دنیای اینترنت، الگوریتمهای موتورهای جستجو نیز به روز شدند و رشد
چشمگیری کردند. در سال ۱۹۹۷ لری پیج، سرگی برین و اسکات حسن با ساخت و انتشار موتور جستجویی
به نام گوگل الگوریتمهای جدید و تازهای برای فهرست بندی بهتر سایتها ارائه کردند. در حقیقت گوگل
اطلاعات سایتها را در خود ذخیره میکرد و با استفاده از معیار تراکم کلمات کلیدی اقدام به لیست کردن
سایتها میکرد.
الگوریتم جدید گوگل، علاوه بر تحولی که در دنیای نو ظهور سئو ایجاد کرد و آن را در مسیر پیشرفت قرار داد،
راهی برای روشهای سئو شدن به صورت غیراخلاقی را نیز هموار کرد. بسیاری از مدیران سایت، تولیدکنندگان
محتوا و توسعه دهندگان وب برای اینکه در مدت زمان کوتاهی در رتبههای بالا قرار بگیرند اقدام به نوشتن
کلمات کلیدی به صورت پشت سر هم کردند. البته این کلمات در ظاهر وب سایت نمایش داده نمیشد و
کاربران از وجود چنین چیزی بی خبر بودند چرا که معمولا این کلمات در پشت ظاهر گرافیکی سایت پنهان
شده بودند. موتورهای جستجو تصور میکردند که این سایت در حال تولید محتوای مفید و با کیفیت است
در نتیجه آن را در رتبههای بالا نشان میدادند! اما این روش به لطف پیشرفت الگوریتمها عمر زیادی نداشت.
ظهور امپراتوری گوگل
دیری نپایید که توسعه دهندگان موتورهای جستجو و بالاخص گوگل به دنبال به روز کردن الگوریتمهای مورد
سوءاستفاده، افتادند. در واقع آنها سعی کردند با حذف و از بین بردن الگوریتمهای منسوخ شده و همچنین
سایتهای خاطی یک هشدار جدی به توسعه دهندگان وب بدهند. در این بین، گوگل روز به روز بین کاربران
دنیای اینترنت محبوبیت کسب میکرد و همین مسئله باعث میشد که مسئولیت ارتقای روشهای سئو
بیش از پیش بر عهدهی گوگل باشد.
این محبوبیت تا جایی ادامه پیدا کرده است که به راحتی میتوان گفت حدود ۹۵ درصد (حتی شاید بیشتر!)
جستجوهای سراسر دنیا از طریق گوگل صورت میگیرند. در حقیقت گوگل با پیشرفت روز افزون و ارائهی
الگوریتمهای نوین امپراتوری خود را بنا نهاد و دیگر خبری از یاهو و بینگ و دیگر رقبا خبر چندانی به گوش
نمیرسد. حتی اگر بخواهیم کمی پا فراتر گذاریم میتوانیم بگوییم امروزه دیگر نام بردن از موتور جستجو
یعنی نام بردن از گوگل!
تحول الگوریتمهای سئو توسط گوگل
با قدرت گرفتن گوگل تحول در الگوریتمهای سئو نیز بیش از پیش قوت گرفت تا جایی که در سال ۲۰۱۰ به
بعد را میتوان تاریخ جدیدی برای دوران سئو در نظر گرفت! در اواسط سال ۲۰۱۰ بود که گوگل از الگوریتم
جدید خود برای برخورد با متقلبان حوزه وب، به نام گوگل کافئین رونمایی کرد. کافئین برای سرعت بخشیدن
به نمایش صفحات در گوگل ساخته شده بود. چندان طولی نکشید تا گوگل از پاندا نیز در سال ۲۰۱۱ رونمایی
کرد. در واقع این الگوریتم از مهمترین اقدامات گوگل در این حوزه بود چرا بر اساس آن دیگر کپی محتوا
سایتهای دیگر نمیتوانست سودی در سئو شدن وب سایت شما داشته باشد.
گوگل دست از پیشرفت برنداشت و تا سال ۲۰۱۳ دو الگوریتم دیگر به نامهای پنگوئن و مرغ مگس خوار را
نیز معرفی کرد. پنگوئن وظیفه جریمه کردن وب سایتهای خاطی را برعهده داشت و مرغ مگس خوار نیز
هوش مصنوعی به شدت پیشرفتهای است که سعی دارد گوگل را شبیه به یک انسان کند و مرز بین
دنیای مجازی و واقعیت را از بین ببرد.
پیش از اینها نیز گوگل از الگوریتمهای رقص، فلوریدا، هیل تاپ را معرفی کرد و در سالهای بعدی نیز از
فرشنس، گورخر، کبوتر، موش کور و… نیز رونمایی کرد و روز به روز سئو شدن را کاری سخت تر کرد اما
باعث بالا رفتن کیفیت صفحات فهرست شده، شد.
جمع بندی
در این مقاله قصد داشتیم به صورت اجمالی تاریخچهی سئو را برای شما همراهان تهران سرور ترسیم کنیم.
در ادامه این مسیر نیز قطعا مطالب جامعتری در خصوص سئو، تاثیر الگوریتمهای گوگل و اهمیت سئو برای
کسب و کار و وب سایتها را برای شما منتشر خواهیم کرد.
شما نیز اگر قصد طراحی سایتی را دارید و میخواهید در کمترین زمان ممکن و با صرف هزینههای اندک و
به صورت قانونی سئو شوید و در صفحات اول گوگل نمایش داده شوید، میتوانید با تهران سرور، ارائه دهنده
خدمات وب، آموزش مجازی، طراحی سایت و سئو همکاری کنید و از پشتیبانی ۲۴ ساعته ما بهره ببرید.