آینده کلاس مجازی : ویژگیهای نوین آموزشی ، فراتر از محدودیتهای کلاسهای سنتی (حضوری) – قسمت سوم
آینده کلاس مجازی : ویژگیهای نوین آموزشی ، فراتر از محدودیتهای کلاسهای سنتی (حضوری)
در قسمت اول از این سری مقاله تحت عنوان آینده کلاس مجازی : ویژگیهای نوین آموزشی ، فراتر از محدودیتهای کلاسهای سنتی (حضوری) – قسمت دوم
به تجربیات استفاده از کلاس مجازی و ویژگیهای مشترک بین کلاس حضوری و کلاس مجازی پرداختیم در
ادامه میخواهیم به ویژگیهای پیشرفته که فقط در کلاس مجازی وجود دارند خواهیم پرداخت.
زیربخش ۲ از بخش سوم – ویژگیهای پیشرفته کلاس مجازی برای فراتر رفتن از کلاس سنتی (حضوری)
تکالیف
همانطور که مستحضر هستید در سرویسهای برگزاری کلاس مجازی شما قادر هستید تا کلاسهای خود را
مرتبا به ضبط برسانید و این موضوع در استفاده و برگزاری مجدد تکالیف نیز قابل استفاده میباشد. با این
امکان شما میتوانید در هر زمان به راحتی
اتاقهای استراحت یا اتاق Breakout
ویژگی اتاقهای Breakout در کلاس مجازی برای درگیر کردن دانش آموزان بسیار مناسب میباشد. انواع
روش های کار گروهی وجود دارد که می تواند از این ویژگی بهره ببرد و استفاده صحیح از آن می تواند
واقعاً تجربه آموزشی را افزایش دهد. در حالی که در کلاسهای معمولی چنین کار تیمی همیشه با توجه به
محدودیتهای جسمی همراه است ، اما در کلاسهای مجازی با سهولت انجام می شود. بهترین روش این
است که دانش آموزان در طول کلاس های مجازی (حداقل در هر جلسه یک بار) با استفاده از اتاقهای
استراحت به طور مکرر درگیر چالش و بحث و گفتگو شوند و از یکدیگر بخواهند که در اتاق اصلی بحث کنند.
نظرسنجی بصورت ناشناس
اگرچه فناوری نظرسنجی های ناشناس می تواند در یک کلاس معمولی نیز وجود داشته باشد ، اما در واقع
استفاده از این امکان معمولا مستلزم استفاده از یکسری ابزار میباشد که تنها در بسترهای کلاس مجازی
موجود میباشد.. استفاده از نظرسنجی ناشناس ، دانشجویان را به چالش میکشد و بازخورد لحظهای
را برای استاد به نمایش میگذارد. و از بهترین مزیتهای این امکان میتوان به دریافت بازخورد از تمامی
کاربران اشاره کرد چرا که با این امکان تمامی کاربران قادر به ثبت بازخورد را دارند. اما در کلاس
حضوری این امکان بعضا وجود ندارد و بازخورد یک کاربر به منزله ۱۰۰ درصد خوب بودن میزان
کیفیت آن کلاس میباشد.
به اشتراک گزاری تخته وایتبرد
ویژگی به اشتراک گذاری تخته واتبرد امکان مشارکت دانش آموزان در فعالیت های مربوط به نمودارهای
طراحی و موارد مشابه را فراهم می کند. داشتن چند دانش آموز که برای انجام یک کار روی تخته سفید
کار می کنند یک امکان مفید میباشد. معمولاً در اتاق اصلی ، استاد میتواند از ۲ و حداکثر ۴ داوطلب بخواهد
تا روی یک تمرین کار کنند ، اما بهترین روش استفاده از اتاق استراحت است که به تعداد کمی دانشجو
در هر اتاق اجازه می دهد تا از این امکان استفاده کنند (بسته به فعالیت ۲ و تا ۴ یا حتی ۵ دانش آموز).
برخی از محیط های کلاس مجازی اجازه می دهند نتایج هر تخته وایت برد اتاق استراحت را به جلسه اصلی
بازگرداند ، اما نه همه. اگر این ویژگی در دسترس نیست ، معمولاً یک راه حل مفید این است
که از صفحه چاپگر نتایج ، برای گزارش مجدد آن به جلسه اصلی استفاده کنید.
به اشتراک گزاری فایلها در کلاس مچازی
ویژگی اسناد مشترک ، به استاد اجازه می دهد که دانش آموزان کلاسش با همدیگر روی یک فایل کار
کنند ، به عنوان مثال کد را مرور کنند و به عنوان بخشی از یک تمرین مشروح حاشیه نویسی کنند. بسته
به تعداد دانش آموزان ، این کاری است که می توان در اتاق اصلی انجام شود (معمولاً وقتی که حداکثر
۱۰ دانش آموز در کلاس مجازی شرکت می کنند) ، یا با استفاده از اتاقهای استراحت. بهترین روش
برای مخاطبان بیشتر این است که اتاق های استراحت را با چنین تمرین های مشترکی ترکیب کنید.
به اشتراک گزاری برنامه و کلاسهای ضبط شده
ویژگی به اشتراک گذاری برنامه و همچنین کلاسهای ضبط شده مهم است ، نه تنها برای استاد که
برنامه را برای نشان دادن استفاده از یک ابزار نرم افزاری به اشتراک می گذارد ، بلکه برای
دانشجویان نیز مهم است. در واقع ، دانش آموزان برای ارائه مشکل در حالی که استاد در مورد آن
اظهار نظر می کند ، تجربه آموزشی قدرتمند و سازنده ای است. در زمینه علوم کامپیوتر ، جایی که
دانش آموزان ملزم به استفاده از بسیاری از ابزارهای نرم افزاری هستند ، این روش روند پاسخگویی
به سوالات و ارائه بازخورد مناسب را به طور قابل توجهی تسریع میکند. این یک روش آموزشی
بسیار مفید برای همه دانش آموزان شرکت کننده در کلاس مجازی است. این روش همچنین می تواند
زمانی ارزشمند باشد که یک جلسه کلاس مجازی به عنوان “ساعات اداری” برای پاسخگویی به
سوالات دانش آموزان استفاده شود.
نتیجه گیری و جمع بندی
این سری از مقالات و مطالعه نشان می دهد که استفاده از کلاس مجازی هنوز به پتانسیل کامل خود
نرسیده است و ویژگی هایی وجود دارد که میتواند برای استفاده از کلاسهای مجازی بجای کلاسهای حضوری
کمک کند. در واقع در این مقاله ، بر اساس تجربه و بررسیهای انجام شده ، نمونه هایی از بهترین
روشها با استفاده از چنین ویژگیهای پیشرفته ارائه شده است. در واقع این امکان همچنین شیوههایی
را ارائه میدهد که می تواند برای بهبود آموزش استفاده شود و مبتنی بر ویژگی های مشترک کلاسهای
مجازی ، که بیشتر برای تقلید از آموزش مانند کلاسهای حضوری میباشد ، استفاده شود.
امروزه اکثر اساتید هنوز از کلاسهای مجازی برای تکرار عملی که با آن آشنا هستند استفاده می کنند.
این مقاله می تواند به اساتید کمک کند تا از محدودیت های کلاس حضوری فراتر رفته و از کل طیف
ویژگی های مدرن کلاس مجازی بهره برداری کامل کنند.