میزان به کارگیری کلاس مجازی در کشورهای مختلف و چالش ها و مزایای یادگیری آنلاین
رشد فزاینده تقاضای کشورها در خصوص برگزاری کلاس مجازی
ویروس کرونا منجر به تعطیلی تمامی مدارس در سراسر دنیا و برگزاری کلاس مجازی شده است. به دلیل این رخداد تلخ در سطح جهان، بیش از ۱٫۲ میلیارد کودک از کلاس درس بینصیب ماندهاند. در نتیجه، آموزش، با افزایش برجسته یادگیری الکترونیکی، که به موجب آن آموزش از راه دور و در بسترهای دیجیتالی انجام می شود، به طرز چشمگیری تغییر نموده و با روی آوری گسترده بسیاری از کشورها به آموزش مجازی مواجه شده است. تحقیقات نشان می دهد که یادگیری آنلاین موجب افزایش حفظ اطلاعات و صرفه جویی در زمان میشود، این به این معنی است که تغییرات ایجاد شده توسط ویروس کرونا ممکن است در ادامه نیز باقی بمانند.
در حالی که کشورها در درجه های متفاوت آلودگی نسبت به COVID 19 قرار دارند، در حال حاضر در سراسر
جهان بیش از ۱٫۲ میلیارد کودک در ۱۸۶ کشور به دلیل این بیماری همه گیر تحت تأثیر تعطیلی مدارس
هستند.
با انتقال ناگهانی از کلاس فیزیکی به مجازی در بسیاری از نقاط جهان، برخی از این افراد کنجکاو شدهاند تا
بدانند برگزاری کلاس های آنلاین پس از همه گیری همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر، و اینکه چگونه چنین
تغییری بر بازار آموزش جهانی تأثیر خواهد گذاشت.
حتی قبل از COVID 19، رشد و پذیرش بالایی در فناوری آموزش وجود داشته است، به طوری که سرمایه
گذاری جهانی در بخش فناوری آموزش در سال ۲۰۱۹ به ۱۸٫۶۶ میلیارد دلار آمریکا رسیده است و پیش بینی
می شود بازار کلی آموزش آنلاین تا سال ۲۰۲۵ به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد. از زمان بروز ۱۹ COVID تاکنون
تقاضای قابل توجهی در استفاده از برنامه های آموزش زبان خارجه، تدریس خصوصی مجازی، ابزار کنفرانس
یدئویی یا نرم افزار یادگیری آنلاین به وجود آمده است.
بخش آموزش چگونه به COVID 19 پاسخ می دهد؟
در پاسخ به تقاضای قابل توجه برای برگزاری کلاس مجازی، بسیاری از بسترهای یادگیری آنلاین دسترسی رایگان به
خدمات خود را ارائه نموده اند.
در همین حال، از اواسط فوریه ۲۰۲۰ پس از اینکه دولت چین به آموزش مجازی یک چهارم میلیارد دانش آموز
تمام وقت از طریق بسترهای آنلاین دستور داد، بستر کلاس مجازی ای با عنوانTencent classroom به طور
گسترده مورد استفاده قرار گرفته شده است. این امر منجر به بروز بزرگترین “حرکت آنلاین” در تاریخ آموزش و
پرورش شده است که با انتقال حدودا ۷۳۰،۰۰۰، یا ۸۱٪ از دانش آموزان مقطع K 12، به مدرسه آنلاین
Tencent K 12 ووهان و حضور یافتن آن ها در کلاس های آنلاین صورت گرفته است.
شرکت های دیگر در حال تقویت توانایی های خود در ارائه یک ایستگاه چندمنظوره برای معلمان و دانش
آموزان هستند. به عنوان مثال، Lark، مجموعه همکاری مستقر در سنگاپور که در ابتدا توسط ByteDance به
نوان ابزاری داخلی برای تأمین رشد نمایی خود توسعه یافته بود، شروع به ارائه امکاناتی نظیر کنفرانس
ویدیویی به مدت نامحدود، قابلیت ترجمه خودکار، قابلیت ویرایش هم زمان پروژه مشترک و تقویم هوشمند
برنامه ریزی و سایر ویژگی ها به معلمان و دانش آموزان نمود. برای اجرای سریع در شرایط بحرانی، لارک
زیرساخت سرور بین المللی و قابلیت های مهندسی خود را افزایش داد تا از اتصال مورد اعتماد شرکت
کنندگان، اطمینان حاصل نماید.
برخی از مدارس در حال ایجاد مشارکت های منحصر به فرد هستند. نمونه ای از این نوع همکاری ها را
می توان در مشارکت The School Unified School District و PBS SoCal / KCET به منظور ارائه
برنامه های آموزشی محلی، با کانال های جداگانه متمرکز بر سنین مختلف، و طیف وسیعی از
گزینه های دیجیتالی مشاهده نمود. سازمان های رسانه ای مانند بی بی سی نیز در حال
قدرتمندسازی یادگیری مجازی هستند.
این ها برای آینده یادگیری به چه معناست؟
در حالی که برخی بر این باورند که حرکت برنامه ریزی نشده و سریع به سمت یادگیری آنلاین – بدون
آموزش، پهنای باند کافی و آماده سازی محدود – منجر به تجربه کاربری ضعیفی خواهد شد که برای رشد
پایدار مفید نیست، برخی دیگر معتقدند که یک مدل ترکیبی جدید آموزش با مزایایی قابل توجه ظاهر خواهد
د. وانگ تائو، معاون رئیس Tencent Cloud و معاون رئیس آموزش Tencent، می گوید: “من معتقدم که
تلفیق فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش سرعت بیشتری خواهد گرفت و آموزش آنلاین در نهایت به یک جز
جدایی ناپذیر آموزش مدارس تبدیل خواهد شد.”
در حال حاضر انتقالهای موفقیت آمیزی در میان بسیاری از دانشگاه ها وجود داشته است. به عنوان مثال،
دانشگاه ژجیانگ فقط با استفاده از DingTalk ZJU موفق به دریافت بیش از ۵۰۰۰ دوره آنلاین شد. کالج
امپریال لندن دوره ای را در زمینه علوم ویروس کرونا آغاز نمود که اکنون بیشترین کلاس ثبت نام شده در سال
۲۰۲۰ در Coursera را به خود اختصاص داده است.
دکتر امجد، استاد دانشگاه اردن که از لارک برای تدریس به دانشجویان خود استفاده می کند، می گوید: “این
پروسه روش تدریس را تغییر داده است. این قابلیت امکان را برای من فراهم می کند تا از طریق گروه های
چت، جلسات ویدئویی، رأی گیری و همچنین اشتراک گذاری اسناد، علی الخصوص در طی این بیماری همه
گیر، به طور موثرتر و کاراتری با دانشجویانم ارتباط برقرار کنم. دانش آموزان من نیز دریافتند که برقراری ارتباط
با لارک راحت تر است. من حتی بعد از ویروس کرونا نیز به لارک وفادار خواهم ماند، به اعتقاد من آموزش
آفلاین سنتی و نوع آنلاین آن می توانند دست در دست هم ادامه دهند”
چالش های یادگیری آنلاین
البته در آموزش آنلاین و برگزاری کلاس مجازی نیز چالش هایی وجود دارد که باید بر آنها غلبه نمود.
برخی از دانشجویان برای مشارکت در یادگیری دیجیتال بدون دسترسی به اینترنت یا فناوری قابل اعتماد تلاش می کنند. این شکاف در بسیاری از کشورها دیده می شود. به عنوان مثال، در حالی که ۹۵٪ دانش آموزان سوئیس، نروژ و اتریش از
یک رایانه برای استفاده در مدرسه بهره مند هستند، طبق اطلاعات OECD فقط ۳۴٪ از دانش آموزان در
اندونزی از این قابلیت بهره مند هستند.
در ایالات متحده، فاصله قابل توجهی بین افراد دارای زمینه های ممتاز و محروم وجود دارد: در حالی که تقریباً
تمامی نوجوانان ۱۵ ساله از خانوادههای ممتاز، گفته اند که برای فعالیت خود یک کامپیوتر دارند، تقریباً ۲۵٪ از
افراد دارای محرومیت از این قابلیت برخوردار نیستند. در حالی که برخی از مدارس و دولت ها مانند نیو
ساوت ولز استرالیا تجهیزات دیجیتالی را به دانش آموزان نیازمند ارائه می دهند، بسیاری هنوز نگران این
هستند که این همه گیری شکاف دیجیتالی را گسترش دهد.
آیا یادگیری آنلاین به همان اندازه موثر است؟
برای کسانی که به فناوری مناسب دسترسی دارند، شواهدی وجود دارد که یادگیری آنلاین را می توان به دلایل
مختلفی موثرتر دانست. برخی تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزان به طور متوسط در هنگام یادگیری
آنلاین ۲۵ الی ۶۰٪ بیشتر مطالب را به خاطر می آورند. این درصد در مقایسه با ۸ الی ۱۰% کلاس حضوری
بسیار ناچیز است. این بیشتر به این دلیل است که دانش آموزان می توانند به صورت آنلاین سریع تر یاد
بگیرند. یادگیری الکترونیکی نسبت به یک کلاس سنتی به ۴۰ تا ۶۰٪ زمان کمتر جهت یادگیری نیاز دارد، زیرا
دانش آموزان می توانند با سرعت خودشان یاد بگیرند و مطابق میلشان به عقب برگردند، دوباره بخوانند،
مفاهیم را به انتخاب خود رد کنند یا با سرعت بیشتری مطالعه نمایند.
هرچند که توجه به روحیات دانش آموزان از سوی مدرسانشان نیز در این نوع کلاس ها امری حیاتی و
قابل توجه است.
اهمیت سرگرمی در آموزش کودکان
با این وجود، اثر بخشی یادگیری آنلاین و برگزاری کلاس مجازی در گروه های سنی مختلف متفاوت است.
اتفاق نظر کلی در مورد کودکان، به ویژه جوانترها، این است که به یک محیط ساختار یافته لازم است، چراکه کودکان به راحتی حواسشان پرت می شود. برای بهره مندی کامل از یادگیری آنلاین، باید تلاش شود تا این ساختار فراهم شده و
همچنین کیفیت آن فراتر از یک کلاس فیزیکی با سخنرانی متکلم وحده تکراری از طریق قابلیت های ویدئویی
باشد. در عوض، طبق گفته دوسون تانگ، معاون ارشد اجرایی Tencent و رئیس فضای ابری و گروه صنایع
هوشمند آن بهتر است با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای همکاری و روش های تعامل که “دربرگرفتن،
شخصی سازی و آگاهی” را ارتقا می دهند کیفیت کلاس مجازی را بهبود بخشید.
به گفته Mrinal Mohit از BYJU’s، از آنجا که مطالعات نشان داده است که کودکان از حواس خود برای
یادگیری بسیار استفاده می کنند، یادگیری سرگرم کننده و موثرتر با استفاده از فن آوری بسیار حیاتی است، او
می گوید: “طی یک دوره، مشاهده نمودهایم که ادغام هوشمندانه بازی ها، تعامل و انگیزه بیشتر نسبت به
یادگیری را به ویژه در میان دانش آموزان جوان تر نشان می دهد، و باعث می شود آنها واقعاً عاشق یادگیری
شوند”.
یک ضرورت تغییر در آموزش و پرورش
واضح است که این همه گیری، یک سیستم آموزشی سنتی که بسیاری ادعا می کنند از پیش تر اعتبار خود را
از دست داده بود، را کاملاً مختل نموده است. یووال نوآ هاراری دانشمند، در کتاب خود به نام ۲۱ درس برای
قرن بیست و یکم، چگونگی تمرکز مدارس بر روی مهارت های سنتی آکادمیک و یادگیری روتین را به جای
مهارت هایی مانند تفکر انتقادی و سازگاری، که برای موفقیت در آینده مهم ترند، را بیان می نماید. آیا حرکت
به سمت یادگیری آنلاین می تواند کاتالیزوری برای ایجاد یک روش جدید و موثرتر برای آموزش دانش آموزان
باشد؟ در حالی که برخی نگرانند که ممکن است ماهیت عجولانه انتقال آنلاین مانع از تحقق این هدف شده
باشد. برخی دیگر نیز با مشاهده مزایای آموزش آنلاین، قصد دارند یادگیری الکترونیکی را وارد بخشی از
“حالت عادی دایمی” خود نمایند.
اهمیت انتشار دانش از طریق COVID 19 برجسته شده است
رویدادهای مهم جهانی غالباً نقطه عطفی برای رشد سریع نوآوری هستند – مثال بارز آن، ظهور تجارت
الکترونیکی پس از SARS است. در حالی که هنوز ندیده ایم و نمی دانیم که آیا این امر برای یادگیری
الکترونیکی پس از همهگیری COVID 19 نیز صدق می کند، اما این یکی از معدود بخش هایی است که سرمایه
گذاری در آن هنوز خشک نشده است. آنچه از طریق این همه گیری مشخص شده است اهمیت انتشار دانش
در سراسر مرزها، شرکت ها و تمام بخش های جامعه است. اگر فناوری یادگیری آنلاین بتواند در اینجا نقشی
داشته باشد، وظیفه ماست که تمامی توانایی های آن را کشف نماییم.
تهران سرور با ارائه بسترهای برگزاری کلاس مجازی نظیر ادوب کانکت و بیگ بلوباتن آماده پاسخگویی سوالات
شما در خصوص اجرای کلاس های مجازی است. ویدئوهای آموزشی ما در آپارات را مشاهده نمایید.