۱۰مرحله آسان برای طراحی یک کلاس درس مجازی (۱)
۱۰مرحله آسان برای طراحی یک کلاس درس مجازی
قبل از تلاش برای توصیف مراحل دستیابی به یک کلاس درس مجازی ، بگذارید با چند تعریف اساسی و مهم شروع کنیم. و بعد در ادامه ۵ مرحله را باهم در این مقاله بررسی میکنیم و ۵ مرحله بعد را در اموزش دیگر..
کلاس را می توان به عنوان یک سیستم ارتباطی تعریف کرد که این امکان را برای گروهی از افراد / کاربران فراهم می کند تا در مورد چیزی که می خواهند یاد بگیرند ،
گفتگو کنند و به تصاویر (تصاویر ، نمودارها) و متن نگاه کنند که به آنها در درک اموزش کمک می کند.
از طرف دیگر ، کلاس مجازی ، سیستمی است که به لطف استفاده از شبکه های ارتباطی رایانه ای ،
فراتر از محدوده های فیزیکی دیوارهای کلاس سنتی ،
همان فرصت های یک کلاس سنتی را برای فرایند آموزش و یادگیری فراهم می کند.
به دلیل فراگیر بودن و محبوبیت اینترنت – به ویژه شبکه جهانی وب – بیشتر پیاده سازی کلاس های مجازی مبتنی بر وب هستند.
برخی از مزایای کلاس های مبتنی بر وب ، استقلال جغرافیایی ، زمانی و بسترهای نرم افزاری و رابط کاربری ساده ، آشنا و سازگار آن است.
برخی از اشکالات عبارتند از: دسترسی محدود به اینترنت در سراسر جهان.
مقاومت در برابر تغییر به الگوها یا روشهای جدید و جایگزین آموزش و یادگیری ؛ کپی رایت و موارد مرتبط با آن ؛ و عدم کیفیت یکنواختدر هر سیستم.
در این مقاله ما به طور خلاصه روند تصور ، برنامه ریزی ، طراحی ،
اجرا و نگهداری یک کلاس مجازی را در ده مرحله آسان دنبال می کنیم.
هدف این مقاله خواننده ای است که قبلاً از اصول آموزش مبتنی بر وب آگاهی داشته و
می خواهد با ساخت و ساز مراحل ساده ای که باید برای اجرای موفقیت آمیز کلاس مجازی رعایت کند بیشتر اشنا شود .
گام ۱
نیازها و شرایط لازم برای تدریس را ارزیابی کنید.
آیا دانشجویان برای آن دوره وجود دارند؟
آیا آنها می توانند به سایت دوره دسترسی پیدا کنند و همه تعاملات لازم را انجام دهند؟
آموزش مبتنی بر وب فرض می کند دانش آموزان از راه دور شرایط فنی لازم را برای دسترسی به محتوای دوره از طریق رایانه شخصی خود دارند.
حداقل نیازهای سخت افزاری ، نرم افزاری و ارتباطی اینترنتی باید از قبل ارزیابی شده و هزینه های آنها برآورد شود.
آیا حمایت و علاقه نهادی وجود دارد؟
آیا سیاست ها و رویه های اداری برای این موارد وجود دارد؟
اجرای یک نسخه آنلاین از یک دوره موجود یا ایجاد یک دوره جدید مبتنی بر وب ، احتمالاً نیاز به تغییراتی در برخی سیاست ها و رویه های اداری دارد.
برخی از این موارد ثبت نام ، پذیرش ، هزینه ها ، پیش نیازهای شرکت در دوره و انصراف از دوره است ،
گام ۲
هزینه ، تلاش و پیامدهای توسعه را تخمین بزنید.
هدف اصلی این مرحله دستیابی به برآورد کمی ، روشن ، دقیق و کم هزینه کلی توسعه کلاس مجازی است.
برخی از سوالات مهم در این مرحله عبارتند از:
چه مدت طول می کشد تا کلاس درس مجازی توسعه یابد؟
تخمین مدت زمان اجرای یک پروژه همیشه دشوار است و توسعه کلاس های مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
یک روش خوب برای شکستن این سوال و دستیابی به یک برآورد دقیق منطقی ، تعیین کمیت (به تفکیک ماه ، به ازای هر ماه) هر مرحله از اجرای برنامه است.
چه ابزارهای فن آوری مورد نیاز خواهد بود؟ قیمت آنها چقدر می شود؟
آنها به چه نوع تجهیزاتی نیاز دارند؟
باید لیست کاملی از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری ، هزینه آنها و نیازهای سخت افزاری / نرم افزاری مربوطه تهیه شود.
همیشه لازم است به خاطر داشته باشید که حداقل مجموعه ای از نیازها (سخت افزار و نرم افزار برای تولید و توزیع یک دوره مبتنی بر HTML) وجود دارد
که با افزودن ویژگی های پیچیده تر ، می تواند به صورت فزاینده (و گاهی اوقات به صورت نمایی) رشد کند.
چند نفر با مهارت های خاص مورد نیاز خواهد بود؟
چقدر پیشرفت روی میزان کار مربی تأثیر خواهد گذاشت؟
چه تاثیری در روشهای تدریس تاکنون داشته است؟
سیاست های انتشار وب و دسترسی به اینترنت موسسه چیست؟
بررسی اینکه آیا این موسسه سیاست انتشار وب را دارد ،
اینکه چه کسی مسئول اجرای قوانین است و آیا ابزاری برای کمک به توسعه دهندگان در رعایت مشخصات سیاست وجود دارد یا خیر ، ضروری است.
چه مقدار از کل مطالب در قالب الکترونیکی موجود است؟
اگر بخشی از مطالب دوره از قبل به صورت الکترونیکی وجود داشته باشد ،
می توان در وقت و کار به طورقابل توجهی صرفه جویی کرد.
متن را می توان به راحتی به قالب HTML تبدیل کرد. تصاویر ، صدا و فیلم را می توان خیلی راحت ویرایش کرد و در کلاس مجازی گنجانید …
نیازهای نرم افزاری / سخت افزاری برای دستگاه کاربر (دانشجو) چگونه خواهد بود؟
دستگاه دانشجو باید حداقل مجموعه ای از مشخصات از جمله سخت افزار (CPU ، RAM ، اندازه دیسک و غیره) ،
سیستم عامل و نرم افزار کاربردی (مرورگر وب و افزونه ها ، نرم افزار پست الکترونیکی ، پردازشگر متن و غیره) را دنبال کند.
این الزامات همیشه در حال تغییر هستند و باید متناسب با آن به روز شوند
نرم افزار / سخت افزار مورد نیاز برای دستگاه سرور چگونه خواهد بود؟
مشخصات وب سرور شامل سخت افزار (CPU ، RAM ، اندازه دیسک و غیره) ،
سیستم عامل و نرم افزار کاربردی (وب سرور ، سرور نامه ، سرور گروه خبری ، سرور CGI و …) است.
بار دیگر ، با تکامل فناوری ، این الزامات باید به روز شوند.
گام ۳
برای کلاس درس مجازی برنامه ریزی کنید.
اکنون زمان آن فرا رسیده که از منظر آموزشی به پروژه با دقت بیشتری نگاه کنیم.
برخی سوالات برای ارزیابی امکان سنجی آموزشی پروژه پیشنهادی عبارتند از:
اهداف آموزشی چیست؟
تهیه لیستی از اهداف آموزشی بخشی اساسی در فرآیند برنامه ریزی است.
مشکلات موجود در تهیه چنین لیستی ممکن است هشداری در مورد اعتبار کلی این روش باشد. نمونه هایی از این اهداف :
اطمینان از دسترسی برابر همه دانش آموزان و معلمان به دستورالعمل ها و دریافت به موقع کلیه مطالب آموزشی
فرصت های به موقع ، مداوم و مکرر بازخورد برای دانش آموزان برای ارزیابی درک و مهارت های آنها از موضوع
نظریه مکمل با انواع آموزشها و فعالیتهای عملی
افزایش تعامل دانشجو با دانشجو و دانشجو با مربی
این اهداف چگونه محقق خواهد شد؟
دستیابی اهداف آموزشی
پس از تعیین اهداف آموزشی برای تحقق ، زمان آن فرا رسیده است که نحوه دستیابی به آنها مشخص شود.
این یک فعالیت طوفان فکری است که با پیروی از برخی دستورالعمل ها می توان اثربخشی آن را افزایش داد:
سعی کنید رویکردهایی نوآورانه ایجاد کنید (خلاق باشید) و خود را محدود به روش های موجود یا استراتژی های سنتی نکنید.
ویژگی ها و نیازهای کلاس را بخاطر داشته باشید و مخاطبان خود را بشناسید.
وب تنها یک ابزار است. از وب برای همه موارد استفاده نکنید.
در رسیدن به اهداف آموزشی و دستیابی به دانش آموزان از رویکردهای متنوع استفاده کنید.
تجربیات خود را با سایر مربیان در میان بگذارید و سعی کنید از تجربه خود آنها بیاموزید.
کدام اهداف احتمالاً محقق نخواهند شد و چگونه می توانیم آنها را جبران کنیم؟
از ابتدا مشخص شده است که یک کلاس درس مجازی ممکن است محدودیت هایی را ایجاد کند.
پیش بینی این کاستی ها و ایجاد روش هایی برای رفع آنها مهم است.
از چه رویکردهایی می توان برای رسیدن به یک هدف مشخص استفاده کرد؟ کدام یک از آنها دوام بیشتری دارند؟
درک ، یا حداقل پذیرش آن بسیار آسان است که حتی در حوزه آموزش از راه دور مبتنی بر وب ،
چندین روش مختلف برای دستیابی به همان هدف آموزشی وجود دارد.
به عنوان مثال ، ارتباط دانشجو با مربی می تواند از طریق پست الکترونیکی ، گفتگوی زنده ، کنفرانس صوتی یا تصویری حاصل شود.
گام ۴
کلاس درس مجازی را طراحی کنید.
اکنون که جنبه های آموزشی پروژه پیشنهادی ارزیابی شده است ،
زمان آن فرا رسیده است که فرآیند طراحی واقعی آغاز شود. در اینجا چند سوال برای کمک در این مرحله آورده شده است:
صفحات HTML چگونه ساختار می یابند؟
صفحات HTML حاوی مطالب این دوره ،باید به گونه ای سازماندهی شود که پیمایش را آسان ، ساده و سازگار کند
و از میزان کار لازم برای نگهداری سایت بکاهد. صرف نظر از استراتژی سازمان (درخت سلسله مراتبی ، لیست پیوند داده شده و غیره) ،
نتیجه نهایی همیشه باید یک طرح ناوبری کاربر پسند و به راحتی قابل نگهداری باشد.
آیا می توانیم یک “نگاه و احساس” سازگار برای صفحات وب ایجاد کنیم؟
صفحات HTML این دوره لزوماً باید مشترک باشند ،
هم به دلایل زیبایی شناسی و هم به دلایل عملکردی. این صفحات می توانند برای آزمایش “ظاهر و احساس” کل سایت مفید باشند
و در نهایت می توانند به عنوان الگو برای هر چیز دیگری استفاده شوند.
گام ۵
مطالب را تهیه و توزیع کنید.
از چه ابزارهای نوشتاری باید استفاده کرد؟
توصیه می شود قبل از استفاده از مجموعه خاصی از ابزارها ، ابزارهای طراحی وب و نرم افزارهای تکمیلی را مورد تحقیق ، مقایسه و ارزیابی قرار دهید.
چگونه تصاویر را وارد کنیم و ویرایش کنیم؟
چگونه صداها را وارد ، ایجاد و ویرایش کنیم؟
چگونه می توان فیلم ها را وارد ، ایجاد و ویرایش کرد؟
چگونه گرافیک و انیمیشن را وارد ، ایجاد و ویرایش کنیم؟
یک بستر خوب کلاس باید تمام این امکانات را به شما بدهد و جالب است بدانید در نسخه ادوب کانکت ۱۱ امکان ارسال gift نیز اضافه شده است.
برای ۵ مرحله و گام بعدی با شماییم در ⇐ ۱۰ مرحله ایجاد کلاس درس مجازی (۲)