آموزش های adobeconnectآموزش های BigBlueButton

۳۷ نکته برای برگزاری وبینار موفق

۳۷ نکته برای برگزاری وبینار موفق

وبینارها یک گزینه جایگزین مقرون به صرفه  بجای میزبانی یک جلسه  حضوری میباشند. دراین مقاله به شما نکانی را خواهیم گفت که برای برگزاری وبینار موفق و کارامد نیاز دارید.

اگر هنوز از قدرت وبینارها استفاده نکرده اید و می خواهید یک مزیت رقابتی به دست بیاورید ؛بااین مقاله همراه باشید:

Webinar چیست؟

وبینار یک سمینار آنلاین تعاملی است که هر کس با اتصال به اینترنت و نرم افزارهای لازم میتواند آن را از طریق وب مشاهده کند.

به طور معمول ، یک میزبان (یا ناظم) حداقل به یک مجری ملحق می شود که در مورد یک موضوع برای مدت زمان مشخص ، صحبت می کند.

وبینار می تواند شامل ویدئویی باشد که مجری صحبت می کند ، نمایش اسلایدها یا سایر عناصر بصری.

در ادامه جلسه ؛ ارائه معمولاً توسط یک جلسه پرسش و پاسخ دنبال می شود ، و در طی این مدت مخاطب می تواند سؤالاتی بپرسد.

چرا باید از Webinar استفاده کنید؟

یکی از مهمترین مزایای وبینار انعطاف پذیری مکان است.

میزبان می تواند درهر نقطه از جهان زندگی کند در حالی که میهمان و اعضای مخاطب ازنقاط دیگر جهان در وبینار شرکت می کنند.

این امر باعث می شود مخاطب شما شانس بیشتری برای حضور در یک وبینار داشته باشد ،

برخلاف حضور بدنی در سمیناریا کنفرانس .( جایی که آنها مجبور به رزرو پرواز و رزرو اتاق و هتل هستند.)

وبینارها از نظر قالب نیز انعطاف پذیر هستند.

محتوا در یک وبینار می تواند در قالب های مختلفی ضبط و به اشتراک گذاشته شود یا مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

در کنار انعطاف پذیری وبینارها ، آنها همچنین قدرت جلب توجه مخاطبان شما را دارند.

وبینارها همچنین برای ایجاد ارتباط دو طرفه بین شما و مخاطبان ایده آل هستند.

اگر در مورد ارائه یا محصولی که نمایش می دهید سؤالی دارید ، می توانند در زمان واقعی از شما بپرسند که به رفع موانع احتمالی کمک میکند.

وبینارها همچنین دسترسی مستقیم به بلندگو را به مخاطبان می دهند. از آنجا که سخنران عموماً شخصیتی قدرتمند یا رهبر است ،

این امر به حضار دسترسی بی سابقه ای می دهد ، که هم دلیلی برای حضور است و هم راهی برای ایجاد اعتماد است.

وبینارها به همان اندازه که شگفت انگیزوفوق العاده  هستند ،

اما بدون استراتژی های بازاریابی و انتخاب درست نرم افزار وبینار؛ ارزش افزوده و موفقیتی برای شما نخواهند داشت.

در اینجا ۳۷ نکته در مورد استراتژی وبینار ، برنامه ریزی ، بازاریابی ، هاستینگ و …ارائه شده است که می تواند به شما در موفقیت کمک کند.

وبینار موفق

استراتژی Webinar

۱٫ شرکت کنندگان خود را بشناسید

سه سؤالی که باید به آنها پاسخ دهید:

  • چه کسانی شرکت خواهد کرد؟
  • با چه چالش ها و مشکلاتی روبرو هستند؟
  • اهداف آنها چیست؟

دانستن اینکه افراد شرکت کننده شما چه کسانی هستند ، اطمینان حاصل می کنند که برای یک وبینار با ارزش و موفق برنامه ریزی می کنید.

۲٫ در مورد برند سازی ویژوال فکر کنید

وقتی صحبت از وبینارها می شود ، شما باید هماهنگ باشید و سعی کنید همه چیز را با لحن بصری برندتان هماهنگ کنید.

به عنوان مثال ، مطمئن شوید که لوگوی خود را در جایی که منطقی باشد ، مانند انیمیشن افتتاحیه یا اسلایدهای اصلی وارد کرده اید.

همچنین باید از فونت ها ، رنگ ها و سایر عناصر بصری استفاده کنید که مطابق با سبک کلی برند شماست.

این جزئیات ممکن است کوچک و ناچیز به نظر برسند ، اما به یاد داشته باشید که آنها برای ایجاد یک تجربه منسجم برای شرکت کنندگان وبینار شما ضروری هستند.

۳٫ موبایل را در ذهن خود نگه دارید

همه کسانی که وبینار شما را مشاهده می کنند ، در لپ تاپ خود این کار را انجام نمی دهند. و تعدادی از طریق موبایل وارد جلسه میشوند.

تقریباً ۲۵ درصد از شرکت کنندگان از طریق موبایل خود به وبینارمی پردازند

پس مطمئن شوید که اندازه متن و تصاویر را در اسلایدها و حاشیه نویسی های خود؛ برای موبایل و هردستگاهی که کاربرانتان با ان وارد میشوند؛ سازگار و واکنشگرا کرده اید.

همچنین دقت کنید تمام  ویژگی های تعاملی نرم افزار وبینارمورد استفاده ؛توسط  دستگاه های تلفن همراه پشتیبانی شود و قابل اجرا باشد.

۴٫ محصولات یا خدمات خود را به عنوان یک افزودنی پیشنهاد دهید

ارائه محصول شما در وسط یک وبینار ، همه چیز را به یک تبلیغ تبدیل نمی کند.

تا زمانی که وبینار شما هر آنچه را که وعده داده اید تحویل دهد ، مخاطبان شما باید نسبت به هر آنچه که می خواهید درک کنند.

فقط دو مورد وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

  • بقیه توصیه هایی که در وبینار ارائه می شود باید همچنان بدون محصول شما مفید باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که محصول را در زمان مناسب ارائه دهید.

۵٫ یک سری وبینار پرداخت شده را در نظر بگیرید

بازاریابی وبینارمی تواند بسیار پرهزینه باشد. وبینارهای پولی می تواند هزینه های بازاریابی خود را از طریق شرکت کنندگان؛ در بیاورند.

وبینار موفق

برنامه ریزی و تهیه وبینار

۶٫ راهنمایی بگیرید

شاید میزبانی وبینار به صورت تنهایی امکان پذیر باشد ، اما ممکن است شما را دیوانه کند.

به همین دلیل همیشه ترجیح می دهید افراد دیگری هم با شما همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به راحتی پیش می رود – برنامه ریزی ، تبلیغ ، خود وبینار و هر آنچه را که در پی می آید.

برای این منظور ، به یک دستیار نیاز دارید که درک خوبی از تجهیزات و نرم افزارهای وبینار شما داشته باشد.

لزوماً آنها نباید در مورد موضوع وبینار آگاهی داشته باشند ، اما باید بتوانند مشکلات در تعامل با شرکت کنندگان راعیب یابی کنند.

۷٫ موضوع خود را انتخاب کنید

همیشه ابتدا روی محتوا تمرکز کنید. شما باید استانداردهای تحریریه بالایی را حفظ کنید.

افراد برای یادگیری در وبینارها شرکت می کنند. بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید موضوعاتی را که ارائه می دهید جالب و مفید باشند.

یکی از اهداف شما نشان دادن اقتدار خود به عنوان منبع اطلاعات است.

باید نشان دهید که مسائل خود را می دانید و با آنچه در اطراف شما می گذرد هماهنگ هستید.

برای داشتن یک وبینار قدرتمند ، باید آن را به یک موضوع خاص محدود کنید که برای مخاطبان هدف شما آموزنده باشد.

۸٫ یک سخن گو عالی پیدا کنید

شما می توانید ازافراد و سخنگوهای داخل شرکت یا متخصصان  و افراد خبره تری استفاده کنید.

صرف نظر از اینکه کدام مسیر را طی کنید ، مهم این است که مطمئن شوید سخنگو از دانش و تجربه مناسبی برای صحبت در مورد موضوع مورد نظر برخوردار باشد.

۹٫ تاریخ / زمان را انتخاب کنید

حتماً مناطق زمانی را درصورتی که شرکت کنندگان در فواصل مختلف جغرافیایی هستند ؛ در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال اگر درساحل غربی هستید ، وبینار را در ساعتی شروع کنید که برای شرکت کنندگانی که در ساحل شرقی زندگی می کنن هم مناسب باشد.

۱۰٫ در مورد قالب Webinar خود تصمیم بگیرید

هنگامی که می دانید چه موضوعی را می خواهید پوشش دهید ، آن را به موضوعات اختصاصی تری تقسیم کرده و قالب های وبینار را که می خواهید استفاده کنید ، از قبل برنامه ریزی کنید.

۱۱٫ تست کنید

قبل از روز ارائه ، همه را دور هم جمع کنید تا یک وبینار را اجرا کنند ، طوری عمل کنید که گویی این واقعیت است.

اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات به درستی کار می کنند ، اسلایدها به ترتیب هستند و سخنگوها می دانند چه کاری انجام می دهند.

۱۲٫ فرآیند Webinar خود را مستند کنید

برای به دست آوردن مزایای کامل این ابزار شگفت انگیز بازاریابی ، ممکن است نیاز به برگزاری ده‌ها یا حتی صدها وبینار داشته باشید.

به همین دلیل است که باید تمام مراحل خود را مستند کنید.

با انجام این کار ، تولید وبینار شما در آینده ساده تر خواهد شد.

یک تقویم سرمقاله ایجاد کنید که موضوعات ، سخن گوها و تاریخ ها؛ هفته هاو… از پیش ردیابی و برنامه ریزی شوند.

همچنین برای هر مرحله از وبینارخود لیستی از کارها و کارهای انجام شده تهیه کنید تا هیچ چیز فراموش نشود.

الزامات فنی

۱۳٫ بستر Webinar مناسب را انتخاب کنید

اگر در اپیزود زنده با مشکلات فنی روبرو شوید ، بینندگان وبینار شما تجربه ناخوشایندی خواهند داشت. این منجر به بازخورد و رتبه بندی ضعیف می شود.

بنابراین بستر وبینار یک عنصر بسیار مهم در اطمینان از موفقیت هر قسمت وبینار است.

۱۴٫ نرم افزار خود را تست کنید

مراقب باشید از موارد اساسی غافل نشوید.

اطمینان حاصل کنید که شما مجهز به ارائه یک وبیناربا کیفیت بالا هستید که مردم به خاطر خواهند سپرد.

بهترین راه برای انجام این کار، راه اندازی یک وبینارآزمایشی است که شامل همه ویژگی هایی است که شما می خواهید در جلسه داشته باشید

کافی است یک کلیپ آزمایشی را ضبط کنید و صدا ، کیفیت فیلم یا سایر عناصر مورد نظرتان را تست کنید.

نکته اضافی: هرگز از تجهیزات جدید در روز وبینار استفاده نکنید. از تجهیزاتی که با آنها آشنا هستید استفاده کنید ، بنابراین اگر مشکلی وجود دارد می توانید آن را عیب یابی کنید.

۱۵٫ هر گونه منبع بالقوه نویز را از بین ببرید

در اینجا یک چک لیست کوتاه از کارهایی که باید درست قبل از وبینار ، برای جلوگیری از هرگونه صداهای منحرف کننده انجام دهید؛ اورده ایم:

هر دستگاه دیگری را که برای وبینارلازم نیست؛ نادیده بگیرید.

اتاق خود را برای هر چیزی که باعث ایجاد نویز شود بازرسی کنید.

مطمئن شوید که منطقه وبینار شما برای حیوانات خانگی و کودکان غیرقابل دسترسی است.

برنامه های در حال اجرا را در پس زمینه رایانه خود ببندید.

وبینار موفق

بازاریابی وبینار شما

۱۶٫ یک صفحه فرود Webinar ( وارد شدن ) ایجاد کنید

فراموش نکنید که یک صفحه فرود برای وبینار خود ایجاد کنید.

صفحه ای  برای هدایت ثبت نام ها و تهیه اطلاعات مهم .

۱۷٫ ارسال یک وبلاگ در مورد Webinar خود

برای ارتقاء وبینار از قبل یک پست وبلاگ بنویسید.

حتی اگر وبلاگ بزرگی ندارید ، می توانید این موضوع را از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید.

۱۸٫  وبینار خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید

تبلیغ وبینار شما در رسانه های اجتماعی یکی از بهترین راه های افزایش حضور است.

۱۹٫  وبینارخود را از طریق ایمیل تبلیغ کنید

اگر از قبل یک پایگاه داده ایمیل دارید ، حتماً وبینار خود را به مشترکان خود ارتقا دهید. آن را کوتاه ، مختصر نگه دارید و ثبت نام را برای افراد آسان کنید.

همچنین ، یادآوری های ایمیل را برای افرادی که قبلاً برای وبینار شما ثبت نام کرده اند ارسال کنید.

نکاتی درباره میزبان وبینار

۲۰٫ شروع به موقع و سر زمان اعلام شده

شرکت کنندگان شما مشغول کار هستند. وقت خود و ان ها را تلف نکنید.

اگر قرار است وبینار شما از ساعت ۱ بعد از ظهر شروع شود ، پس مطمئن شوید که همه آماده هستند و راس ۱ بعد از ظهر بروند.

هیچ چیز ناامید کننده تر از آن نیست که شرکت کنندگان در صفحه انتظار بمانند.

۲۱٫ تهیه ، آماده سازی

برداشت اول مهم است.

با شروع وبینار ، لحن را تنظیم کنید – بنابراین باید با استقبال از آنها ،همان دقایق اول برگزاری جلسه ؛ همه را درگیر خود کنید.

۲۲٫ قلاب جدب کننده

شما باید توجه مخاطبان خود را فوراً جلب کنید.تنها چند کلیک برای ترک یک وبینار طول می کشد.یک قلاب خوب باید مخاطب شما را تا آخر حفظ کند.

دقیقاً به آنها بگویید که چه چیزی یاد می گیرند.

و سعی کنید همه چیز را مهیج جلوه دهید.

۲۳٫  برای پرسش و پاسخ سؤالاتی داشته باشید

احتمالاً شرکت کنندگان سؤالات زیادی خواهند پرسید ، یک ایده هوشمند این است که لیستی از سوالات  احتمالی را تهیه کنید .

۲۴٫ قبول کنید که ممکن است کارهایی اشتباه انجام شود

مهم نیست که چقدر آماده هستید ، همیشه به یاد داشته باشید که برخی موارد از دست شما خارج است.

وبینار موفق

نکاتی برای مجریان وبینار

۲۵٫ نوشتن اسکریپت قاتل…

درست مانند هر نوع رویداد زنده دیگر ، خواه یک نمایش ساده باشد یا پادکست ، یک اسکریپت می تواند شگفتی هایی برای وبینار شما ایجاد کند.

فیلمنامه شما اساساً نقشه راه شماست.این یادداشت ها شما را ادامه می دهد.

۲۶٫ …. اما از خاموش کردن فیلمنامه نترسید

تهیه یک اسکریپت خوب نوشته شده ممکن است یک گام اساسی در برنامه ریزی وبینار باشد ، اما این بدان معنی نیست که شما باید آن را مو به مو دنبال کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید که هدف شما این نیست که همه چیز را در سریعترین زمان ممکن طی کنید – بلکه باید پیام خود را تا حد امکان انتقال دهید.

۲۷٫ ارائه خود را تمرین کنید

هیچ کاری به اندازه تمرین زیاد اهمیت ندارد.

۲۸٫ ایجاد اسلایدهای ویژوال

هنگام ساخت اسلایدها ، به تصاویر بیشتر فکر کنید ، و کلمات کمتری داشته باشید.

از تکرار داده ها به جای ایجاد لیست برای تکرار آمار استفاده کنید.

۲۹٫ از فرمت های مختلف رسانه ای استفاده کنید

به جای اینکه فقط به اسلایدها و فیلم های سخنران بسنده کنید ، از رسانه های مختلف استفاده کنید.

به عنوان مثال ، برای نشان دادن امتیازات خود می توانید یک فیلم یا انیمیشن اضافه کنید.

این کار یکنواخت بودن وبیناررا شکسته و می تواند مخاطبان شما را علاقه مند تر کند.

۳۰٫ برای تعامل برنامه ریزی کنید

شما ممکن است فکر کنید که برگزاری یک وبینار ، که از محتوای ویدیویی ، متنی و صوتی استفاده می کند ، راهی مطمئن برای حفظ تعامل است.

اما بعد از گوش دادن به کسی که ۲۰ دقیقه یا بیشتر صحبت کند ، ممکن است مخاطبان شما حوصله شان سر برود و خسته شوند برای اینکه مطمئن شوید آنها تا انتهای وبینار شما توجه می کنند ، باید آنها را به مشارکت تشویق کنید.سؤالات نظرسنجی بپرسید ، چالش هایی را مطرح کنید و سعی کنید مکالمه داشته باشید

۳۱٫ آیا بی تجربه هستید؟

اگر این اولین وبینار شما – یا اولین تلاش شما در سخنرانی عمومی است – ممکن است عصبی باشید.

اجازه ندهید که اعصاب و روان شما در جریان وبینار تأثیر بگذارد.

از مکث های خود برای کنترل سرعت و جلوگیری از کلماتی مانند “ummm” ، “لغات اشتباه” و …. استفاده کنید.

در نهایت ، توانایی صحبت کردن شما فقط با تمرین می تواند بهبود یابد.

۳۲٫ آموزش و فروش

شما باید همزمان آموزش دهید و بفروشید.

اکثر مردم در تدریس و سپس فروش اشتباه می کنند.

در طول وبینار ، شما باید به مخاطبان خود بیاموزید که چه چیزی را می خواهند.

وقتی به پیشنهاد رسیدید ، محصول یا خدمات شما دقیقاً همان چیزی است که آنها می خواهند!

وبینار موفق

بعد از وبینار

۳۳٫ فراخوانی برای اقدام

اطمینان حاصل کنید که مخاطبان می دانند در قدم بعدی از انها چه میخواهید.

۳۴٫ از شرکت کنندگان بخواهید در مورد موضوع بعدی وبینار تصمیم بگیرند

اجازه دهید آنها تصمیم بگیرند که وبینار بعدی در مورد چه چیزی باشد.

می توانید یک نظرسنجی انجام دهید ، از آنها در رسانه های اجتماعی بخواهید یا در طول وبینار به آنها بگویید تا آنچه را که می خواهند در آینده مشاهده کنند اظهار نظر کنند.

این امر همچنین به شما امکان می دهد تا مباحث جذاب را در پیش بگیرید.

اجازه دادن  به حضارو مشارکت انها در جهت گیری استراتژی وبینار شما نیز؛ می تواند باعث ایجاد وفاداری به برند شود.

۳۵٫ شرکت کنندگان خود را بررسی کنید

آیا می خواهید بدانید که آیا شرکت کنندگان شما وبینار شما را دوست داشتند یا از آن متنفر بودند؟

از شرکت کنندگان بخواهید بازخوردی را ارائه دهند که به شما در پیشرفت کمک کند.

۳۶٫ ارسال مطالب بیشتر به افراد

پس از پایان این رویداد ، با ارسال مطالب اضافی به شرکت کنندگان ؛ ب اانها در تعامل باشید .

به عنوان مثال ، می توانید به شرکت کنندگان ایمیل کامل ارسال وبلاگ ، SlideShare از وبینار را ارسال کنید ، یا به ضبط ویدیو پیوند دهید.

۳۷٫ نتایج خود را پیگیری کنید

برخی از معیارهای وبینار که می توانید آنها را ردیابی کنید عبارتند از:

  • چند نفر ثبت نام کردند؟
  • منابع برتر ثبت نام چه بود؟
  • چند نفر در واقع شرکت کردند؟
  • چقدر وقت خود را صرف تماشای وبینار کردند؟

خلاصه

اگر نکاتی را که در این مقاله گفته شد رعایت کنید، شانس موفقیت خود را افزایش داده اید – و امیدوارم میزبان وبیناری باشید که مخاطبان دوستشان دارند.

اموزش های ویدیویی ما در ⇐ اپارات تهران سرور

فرنوش محمدی

پادکستر و تولید کننده محتواهای تصویری و متنی طبق الگوریتم های گوگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا