کلاس مجازی و یادگیری آنلاین بعد از همه گیری Covid-19
کلاس مجازی و یادگیری آنلاین بعد از همه گیری Covid-19
از آنجایی که بیماری همه گیر COVID -19 سبک زندگی عادی مردم را در سراسر جهان مختل کرده است،
در میان بسیاری از موسسات، مدارس نیز، پایگاه خود را به سیستم عامل های مجازی جهت انجام کلاسهای
آنلاین تغییر داده اند.
در نتیجه، کلاس مجازی با توجه به نیازها، در تمام مراحل آموزش از سطح مقدماتی تا دانشگاه، به عنوان
جایگزینی برای کلاسهای عادی چهره به چهره ظاهر شده است.
بر این اساس، جاهای مختلفی مانند سازمان های دولتی و خصوصی در تلاشند تا با جستجوی سیستم
عامل های آنلاین، با برنامه ها و ارائه آموزش به معلمان، به یکدیگر کمک کنند.
علاوه بر این، هر دو سازمان دولتی و غیردولتی و شرکت ها در تلاش هستند تا مهارت و انگیزه دادن به معلمان
را افزایش دهند.
تصمیمات دولت برای کلاس مجازی
جلساتی بین دبیران و مدیران و دانش آموزان نخبه صورت گرفت.
تلاش مستمر برای تهیه مطالب یادگیری برای کلاسهای آنلاین پیشنهاد شد، و روشی دیگر نیز برای تسهیل
آموزش کودکان بین آن ها تصویب شد.
دولت مرکزی اخیراً پلتفرم PM e-VIDYA را با ۱۲ کانال جدید، برای هر کلاس به تمام طبقات جامعه
راه اندازی کرده است. این تلاش ها برای یک بخش قابل توجهی از جمعیت مراکز آموزشی سودمند است.
اما پلتفرم PM e-VIDYA چیست؟
صد دانشگاه برتر کشور، مجاز به شروع آموزش آنلاین پس از ۳۰ مه ۲۰۲۰ هستند. از آنجا که همه به اینترنت
دسترسی ندارند بنابراین کانال های تلویزیونی را اعلام کرده است. همچنین برنامه ای
برای دسترسی چند حالته به آموزش دیجیتال/ آنلاین تحت برنامه PM eVIDYA راه اندازی می شود.
دولت قرار است ۱۲ کانال دیگر را راه اندازی کند. برنامه PM eVidya همچنین شامل محتوای الکترونیکی
برای همه کلاس ها است.
یک کانال تلویزیونی نیز برای کلاس ۱ تا ۱۲ راه اندازی می شود.
دولت همچنین تصمیم گرفته است آموزش رادیویی و محتوای الکترونیکی ویژه را برای دانشجویان کم بینا و
کم شنوا انجام دهد.
دولت تمام تلاش خود را به کارگرفت تا اطمینان حاصل کند که آموزش دانش آموزان به دلیل تعطیل شدن
مدارس در سرتاسر کشور آسیب نبیند.
نشست ها درباره ی کلاس های آنلاین
این ابتکارات دیجیتالی مدارس نخبگان بر سیستم آموزشی تداوم می بخشد و در نتیجه آن شکاف دیجیتالی،
بین روستایی و شهری و فقیر و غنی اتفاق میفتد. این شکاف دیجیتالی همچنین بر کار و نقش دولت و
همچنین سازمانهای غیردولتی در سراسر کشور تأثیر میگذارند زیرا آنها به دلیل مهاجرت میلیونها کارگر
به مکانهای اصلی خود با چالشهایی روبرو هستند. دولت های مرکزی و ایالتی نه تنها برای اشتغال کارگران
بلکه برای تحصیل فرزندان خود نیز باید یک نقشه راه تهیه کنند.
با توجه به تفاوت زیاد در زیرساخت های مختلف ایالت ها از نظر اینترنت و امکانات متحد، وظیفه بزرگی به
دوش دولت است. علاوه بر این، سازمانهای غیردولتی که از بخشهای حاشیه ای جامعه از نظر بهداشت ،
آموزش و معیشت حمایت می کنند و همچنین با دولتها همکاری می کنند، با تنگنای مالی روبرو هستند
زیرا بیشتر بودجه ها برای مقابله با بیماری همه گیری هدایت می شود.
بخشی از محدودیت های کلاس آنلاین
دانش آموزان و معلمان نیز در هنگام دسترسی به این سیستم عامل های آنلاین، مبارزات خاص خود را دارند.
به دلیل محدودیت های مالی، دانشجویان قادر به دسترسی به اینترنت نیستند و از ابزارهای الکترونیکی
و لپ تاپ، تلفن یا کامپیوتر یا حتی رادیو و تلویزیون عاری هستند.
آن دسته از دانش آموزانی که امکان شرکت در کلاسهای آنلاین را دارند از نظر فضای فیزیکی با موانعی روبرو
هستند که این موانع اجتماعی ممکن است مواردی مانند تبعیض علیه دختران باشد زیرا انتظار می رود
آنها بجای شرکت در کلاسهای آنلاین صبح ها کارهای خانه را انجام دهند. در مناطق روستایی معمولاً از پسران
انتظار می رود که در زمین های کشاورزی خانواده کار کنند.
کلاس مجازی در کشور هندوستان
پیش بینی شده در قانون اساسی هند هدف، فراهم آوردن برابری فرصت های آموزشی برای همه شهروندان
و صرف نظر از قشر، طبقه، جنسیت و مذهب است. ماده ۲۹ (۱) دسترسی برابر، به موسسات آموزشی را که
توسط دولت حفظ می شود بدون تبعیض، فقط بر اساس دین، نژاد، کاست، زبان یا هر یک از آنها فراهم میشود.
به همین ترتیب، قانون حق تحصیل در سال ۲۰۰۹، ارائه آموزش با کیفیت مناسب به همه کودکان از شش تا
۱۴ سال را الزامی می کند.
این واقعیت هشدار دهنده است که دولت از واقعیت های جدی نابرابری های اجتماعی غافل است که ثابت
می کند بزرگترین مانع دسترسی به آموزش مجازی است.
کلاس مجازی در کشور آفریقا
برخی از درس ها را می توان از کشورهایی مانند سوریه و کنیا و سایر کشورهای آفریقایی آموخت که به دلایلی
مانند درگیری پناهندگی، که تهیه مقدماتی برای آموزش کودکان را نمیتوانند محیا کنند. در طول سال
آنها استراتژی هایی برای ادامه تحصیل دانش آموزان تدوین کرده اند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برای
کودکانی که به گروه های محروم تعلق دارند، رسانه های سطح پایین مانند رادیو، تلویزیون مفید هستند.
در شرایطی که حتی این دو مورد نیز از دسترس خارج است، توزیع مواد یادگیری مبتنی بر کاغذ، بیشتر برای دختران،
کمک می کند.
اگر در خانه رادیو یا تلویزیون وجود داشته باشد، به دلیل سنگینی کارهای خانه ممکن است فرصت
دسترسی به آن را پیدا نکنند. بنابراین باید گزینه توزیع کتاب و دفترهای مکمل بر اساس دروس صوتی و تصویری را
در نظر گرفت.
جمع بندی
برخی از کودکان در شرایط بحرانی به دلایل مختلفی مانند فقر ، مهاجرت ، مشکلات خانوادگی و غیره از آموزش مجازی
کنار گذاشته می شوند.
اما این مشکلات باید به طور کلی بررسی و رفع شود زیرا اگر اتفاقات طبیعی از جمله سیل و زلزله و… رخ دهد
نباید مانع آموزش آسیب دیدگان شوند.
با توجه به پیشرفت روزافزون در جهان امکان این است که دیگر کلاس های مجازی کنار نروند و فقط تعدادی از کلاس های
تخصصی به صورت حضوری برگزار شوند.
برای این که بتوانید بهترین کلاس مجازی را انتخاب کنید با مجموعه تهران سرور تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
همچنین آموزش های کلاس مجازی را میتوانید از آپارات تهران سرور مشاهده کنید.