تغییر شکل فرهنگ آموزشی در کلاس مجازی
تغییر شکل فرهنگ آموزشی در انتقال از کلاس حضوری به کلاس مجازی
شاید برایتان سوال باشد که چرا بعضی از اساتید کلاس مجازی خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت می کنند و در عین حال برخی دیگر هیچ شانسی در مدیریت کلاس خود ندارند.
این مسئله در مدیریت کلاس های حضوری هم به وفور مشاهده می شود. اما نحوه مدیریت این دو نوع
برگزاری کلاس به کلی با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله قصد داریم تا مدیریت کلاس های آنلاین
را با محوریت برپایی فرهنگ منسجم کلاس مجازی بررسی نماییم.
در یک کلاس سنتی، بعضی از شیوه های استاندارد وجود دارد که بیشتر معلمان برای ساختن فرهنگ مورد نظر
از آن استفاده می کنند. در تغییر رویه به یادگیری آنلاین، این استراتژی ها اغلب به طور کامل منتقل
نمی شوند. تجربه اساتید آموزش آنلاین نشان داده که فرهنگ می تواند در محیط آنلاین نیز ایجاد شود،
اما نیاز به استراتژی های متفاوتی دارد که مبتنی بر اعتماد، احترام و مسئولیت پذیری است.
در ادامه به مراحلی جهت برپایی فرهنگ منسجم کلاس مجازی اشاره خواهیم نمود:
تهیه یک لیست از فرهنگ موجود فعلی:
اگر قبلاً دوره آنلاین خود را آغاز کرده اید، فرهنگ فعلی را که در فضای دیجیتالی دارید، شناسایی کنید که
شامل تهیه لیست از آنچه اتفاق می افتد یا خیر می شود. از خودتان سؤالاتی بپرسید مانند:
آیا دانشجویان برای جلسات زنده شرکت می کنند؟
آیا آنها با محتوایی که تهیه می کنم در تعامل هستند؟
آیا کار آنها منعکس کننده اهداف دوره است؟
آیا آن ها مرتباً با من ارتباط برقرار می کنند؟
اگر به نظر می رسد همه چیز به خوبی پیش می رود، به آنچه انجام می دهید ادامه دهید. اما اگر فهمیدید که
کلاس آنلاین شما متمرکز بر یادگیری نیست، فرهنگی را که منتهی به آن می شود، برنامه ریزی کنید.
اگر در حال ایجاد دوره ای هستید که هنوز شروع نشده است، باید نوع فرهنگ مورد نظر خود را شناسایی
کنید و هنگام تدوین برنامه دوره، این دیدگاه را در ذهن داشته باشید. برای برنامه ریزی باید از این دیدگاه
به عنوان ستاره شمالی مسیر برنامه ریزی خود استفاده کنید.
پایه گذاری ضوابط انجمن دیجیتالی مربوطه:
پس از اتمام تهیه لیست تان، از یک جلسه کلاس زنده برای پیاده سازی ضوابط و توافق نامه های انجمن
جهت هدایت تعاملی کلاس مجازی استفاده کنید.
نکته اصلی ایجاد یک فرهنگ جدید، تجدید نظر در این توافق نامه ها و بهبودشان در هر جلسه کلاس است.
کلاس ها را بر پایه ضوابط و توافق نامه ها شروع نموده و پایان دهید. از دانش آموزان بخواهید تا ارزیابی
کنند که این قراردادها چه میزان سازنده بوده است.
اگر به دلیل محدودیت زمانی نیاز دارید مجموعه ای از توافق نامه ها را به دانشجویان ارائه دهید، در خصوص
نحوه انعکاس شان بر آن ها محتاط باشید. موافقت نامه های مشترک مهم هستند زیرا به دانشجویان کمک
می کنند تا به یکدیگر اعتماد کنند.
ایجاد روابط اطمینان بخش
پرورش فرهنگ اعتماد در فضای مجازی مشترک مستلزم ایجاد روابط و کمک به دانش آموزان در ایجاد
همدلی و تفاهم برای یکدیگر و شما است. اعتمادسازی شامل تماس تلفنی روزانه، ایمیل، اعلامیه های LMS،
پیام یادآوری یا حتی نامه ای برای مرتبط نگاه داشتن دانشجویان است، خصوصاً در اوایل دوره. و همه باید
به تجربه یادگیری مساوی دسترسی داشته باشند: برای مثال، یا تمامی اعضای کلاس دوربین خود را روشن
می کنند، یا هیچ کس دوربین خود را روشن نمی کند.
آشناسازی و اعتمادسازی در پی آن بسیار ضروریست. برای مثال می توانید جلسه اول را تحت عنوان
“آشنا شدن با شما” شروع نمایید و فضایی برای دانش آموزان ایجاد کنید تا عکس ها یا تصاویری را از
خودشان یا آنچه را که برایشان ارزشمند است بارگذاری نمایند و یکدیگر را بیشتر درک کنند. این تصاویر روشی
مناسب برای برقراری ارتباط در جامعه کلاس های مجازی شماست زیرا دانش آموزان به طور نسبی با
هم سن و سالان خود آشنا می شوند.
از آنجا که این راهکار را تعدیل می کنید و آن را با سلیقه شخصی خود مدلسازی می کنید، خطر قلدری و
شیطنت دانش آموزان در این سیستم ها کاهش می یابد. مهم تر از همه موارد گفته شده این است که به
دانش آموزان خود بگویید که آنها برای شما و یکدیگر مهم هستند.
احترام سازی
برخی از استراتژی های مورد استفاده در یک کلاس معمولی در کلاس مجازی نیز قابل پیاده سازی است.
برای مثال اختصاص نظرسنجی “آشنایی با شما” و به اشتراک گذاری پاسخ های شخصی در هر دو محیط
سنتی یا مجازی امروزی قابل پیاده سازی است. فرهنگ احترام متقابل به واسطه فعالیت های مرتبط،
مسئولیت های جالب توجه و اطلاعات کسب شده از نظرسنجی ها تکمیل می شود و اطلاعات حاصل از
این نظرسنجی می تواند به ما در طراحی بهینه آن کمک کند.
اساتید مجرب در زمینه برگزاری کلاس های آنلاین، با استفاده از ویژگی های اتاق مجزا در برنامه های
کلاس مجازی نظیر ادوب کانکت و … تجربه موفقیت آمیزی در تشکیل گروه های کوچک جهت پیروی از
پروتکل های مباحثه یا تحلیل متن مشترک با یکدیگر داشته اند. برای درک بهتر این نوع اجرا ارائه دادن
نقش هایی مانند مبصر کلاس آنلاین، مبصر نگهدارنده زمان و نقش یادداشت بردار فایل متنی منتشره
در گروه به اعضای حاضر در اتاق مجزا، نمونه ای از طراحی یک پروتکل منظم ساده است.
هر دانش آموز مسئولیت مشارکت در اجرای کلاس را بر عهده دارد؛ دانش آموزان از آنجا که توافق های
فرهنگی جامعه را درک می کنند و به آن ها پاسخ می دهند، با یکدیگر محترمانه رفتار می کنند.
همچنین این استراتژی ساده، مسئولیت پذیری دانش آموزان را از طریق نقش هایی که بر عهده دارند
و انتظاراتی که از همه آن ها می رود، تقویت می کند.
چارچوب مسئولیت پذیری
مسئولیت می تواند سخت ترین و مهمترین جنبه طراحی یک کلاس مجازی باشد. دانشجویان هنگام کار از
خانه مجبورند با چیزهای زیادی دست و پنجه نرم کنند، و شما می توانید به آنها کمک کنید تا مهارت های
مقدماتی مدیریت زمان و حل مسائل را در خود توسعه دهند. ضوابط و توافق نامه های انجمن، نقش
مهمی را درحفظ نظام کلاس مجازی ایفا می کنند.
هر هفته با داشتن انتظارات مشخص و روال معمول در کلاس، به دانش آموزان کمک کنید تا سردرگمی را
از بین ببرند. برای دانشجویانی که شش یا هفت کلاس دارند، نحوه استفاده از ویژگی تقویم را در LMS خودپ
نشان دهید یا به آنها کمک کنید تا تقویم خود را بر روی دستگاه مورد استفاده رایج خود بسازند.
اگر پروژه مشترکی دارند، آنها را ملزم به زمانبندی اجرای آن پروژه در تقویم مذکور نمایید و سایر دانش آموزان
را به همکاری با آنها دعوت کنید.
به دانش آموزان یادآوری کنید که در خانه خود فضایی ایجاد کنند تا بتوانند بدون حواس پرتی مطالعه کنند.
نسبت به دانش آموزانی که قادر به ملاقات زنده نیستند انعطاف پذیر باشید و کلاس خود را ضبط کنید تا
دانش آموزان غایب در آینده بتوانند از آن ها بهره ببرند. توجه به مسائل این چنینی و عدم چشم پوشی
از آن ها، بهره وری کلاس آنلاین به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
اینکه بدون ایجاد فرهنگ مناسب منحصر به نوع محیط آموزشی(مجازی یا سنتی)، به برنامه ریزی درسی
بپردازید و یک ترم آموزشی را بی نظم و بدون برنامه آغاز کنید به دلیل سادگی در اجرای آن، بسیار
وسوسه انگیز است؛ اما لحاظ نمودن استراتژی فرهنگی در برنامه درسی هر نوع کلاس چه از نوع سنتی
یا مجازی، کلید اصلی شکل گیری و ثبات یک جامعه یادگیری سالم است.
تهران سرور با ارائه بسترهای مناسب اجرای کلاس آنلاین سعی دارد با تمرکز بر کیفیت ارائه سرویس،
بخشی از ابهامات و کاستی ها در این زمینه را پوشش داده و گامی بزرگ در راستای بهبود و پیش برد
هرچه بیشتر کلاس های آنلاین بردارد و نظرات و از پیشنهادات سازنده شما استقبال به عمل می آورد.