آینده کلاس مجازی : ویژگیهای نوین آموزشی ، فراتر از محدودیتهای کلاسهای سنتی (حضوری) – قسمت دوم
آینده کلاس مجازی : ویژگیهای نوین آموزشی ، فراتر از محدودیتهای کلاسهای سنتی (حضوری)
در قسمت اول از این سری مقاله تحت عنوان آینده کلاس مجازی : ویژگیهای نوین آموزشی ، فراتر از محدودیتهای کلاسهای سنتی (حضوری) – قسمت اول
به چکیده ، مقدمه و به برخی از موارد مربوط به این موضوع پرداختیم که در این مقاله به ادامه در این باره خواهیم پرداخت.
بخش سوم – تجربیات استفاده از کلاس مجازی
برای ارائه بهتر درباره استفاده از کلاسهای مجازی در آموزش عالی ، ویژگیهای موجود در اکثر محیطهای
کلاسهای مجازی به دو گروه طبقه بندی می شوند. گروه اول (ویژگیهای مشترک) شامل ویژگی هایی است که
فقط مربوط به تقلید از یک کلاس حضوری است. گروه دوم (ویژگیهای پیشرفته) شامل ویژگی ها و روش هایی
فراتر از کلاس حضوری است.
ویژگیهای مشترک و پیشرفته در کلاسهای مجازی
ویژگیهای مشترک :
- صدا و تصویر
- گفتگو
- بازخورد شرکت کنندگان در کلاس
- تخته وایتبرد
- ارائه اسلایدی
- مدیریت بحث و گفتگو
ویژگیهای پیشرفته (فقط در کلاس مجازی) :
- قابلیت ارائه تکالیف انعطاف پذیر و متفاوت
- اتاقهای استراحت مجزا
- نظرسنجی ناشناس
- به اشتراک گزاری تخته وایتبرد
- به اشتراک گزاری فایل و جزوات
- به اشتراک گزاری کلاس ضبط شده
برای تشخیص دادن ویژگی های پیشرفته ، شرایط زیر لازم میباشد:
فقط بصورت آنلاین و نه در کلاسهای حضوری ، حداقل بدون نیاز به غلبه بر محدودیتهای جسمی و عملی. در زیر بخش
های زیر ، تفاوت های عملی بین کلاس حضوری و کلاس مجازی بحث شده و تجربیات استفاده از این ویژگی های
مشترک ارائه شده است ، در حالی که نمونههایی از بهترین روشهای مربوط به ویژگیهای پیشرفته که نمیتوان
در یک کلاس حضوری معمولی انجام داد ، معرفی شده است.
زیربخش ۱ از بخش سوم – استفاده از ویژگی های مشترک یک کلاس مجازی جهت شبیه سازی یک کلاس حضوری
صدا و تصویر
امروزه پخش صدا و تصور هم برای اساتید و هم برای شرکت کنندگان (یا حداقل دریافت صدا از تمامی شرکت کنندگان)
امکان پذیر میباشد. با این حال شرایط مذکور برای اوایل قرن فعلی صدق نمیکند و به مرور دچار تحول شده است. ایجاد
یک ارتباط تصویری میان شرکت کنندگان بسیار برای بالا بردن کیفیت دوره میتواند مفید باشد ؛ بویژه در کلاس مجازی
که شرکت کنندگان در خیلی از مواقع نمیتوانند رو در رو همدیگر را ملاقات کنند. این یک واقعیت است که در آموزش از راه دور
، ملاقات حداقل یک بار دانش آموزان برای ایجاد یک دوره ارزشمندتر است و در مواردی که این امکان پذیر نیست
، اجازه دادن به آنها برای معرفی خود با استفاده از فیلم و صدا ضروری میباشد.
گپ و گفتگو
ویژگی گپ و گفتگو همیشه می تواند به غلبه بر مشکلات صوتی کمک کند و اگرچه به خوبی کلاس حضوری نمیباشد ، به دو دلیل
تاریخی و عملی نیز در این لیست گنجانده شده است. اگرچه امروزه این اتفاق معمولاً رخ نمی دهد ، اما با بررسیهای انجام شده
از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ مشخص شده است که تقریباً یک سوم دانش آموزان شرکت کننده در کلاس مجازی در طی یک جلسه
با مشکلات صوتی روبرو بوده اند.
ویژگی گپ و گفتگو ، جدا از حل مسائل صوتی ، می تواند به دانشجویان اجازه دهد تا سوالی را بهتر روشن کنند ، یا به استاد اجازه
دهند پاسخ های کوتاه را جمع آوری کند ، به خصوص اگر چت از پیام های مستقیم دانشجو به استاد پشتیبانی کند ، همانطور که اکثر
بسترهای برگزاری کلاسهای مجازی این قابلیت را دارا هستند. تجربه نشان داده است که ، گرچه اقدام در چت و گفتگو معیاری
برای مشارکت فعال است ، اما یک استاد قادر به اداره ارتباطات شفاهی و کتبی نیست. در این حالت ، یک راه حل وجود دارد! این
راه حل ، حضور دو مربی است (یکی مسئول جمع آوری پیام های چت و ارائه آنها به صورت شفاهی). هنگامی که انتظار میرود سیستم
چت و گفتگو توسط دانشجویان استفاده شود و تعداد شرکت کنندگان از ۳۰ نفر بیشتر باشد ، داشتن بیش از یک استاد به شدت توصیه می شود.
بازخورد در کلاس مجازی
ویژگی بازخورد دانشجویان به استاد اجازه می دهد تا به طور موثر مشارکت را کنترل کند. انتظار از هر دانش آموز نوبت گرفتن و پاسخ
دادن به یک سوال ساده “آیا همه چیز خوب است؟” یا “همه می توانند من را بشنوند؟” ممکن است چندین دقیقه طول بکشد و جریان طبیعی
سخنرانی را خسته کننده کند ، در حالی که به طور طبیعی با استفاده از مکانیزم بازخورد پیش می رود. بیشتر بسترها بازخورد پیچیده ای
از جمله احساسات کاربران را ارائه میدهند ، اما بهترین توصیه این است که یک مکانیزم ساده مورد استفاده قرار بگیرد مانند
“بله” و “نه”. به طور معمول ، بهترین روش درخواست تأیید ، حداقل هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است.
تخته سفید یا تخته وایتبرد در کلاس مجازی
ویژگی تخته سفید، در حالی که در یک کلاس درس معمولی و یا حضوری همیشه یک مشکل برای استاد است، از آنجا که استفاده گسترده
نیاز به پشت کردن به شرکت کنندگان در کلاس را برای مدت زمان طولانی دارد ؛ اما در کلاس مجازی یک مزیت بزرگ محسوب مبشود.
البته هر چه یک استاد از تخته سفید بیشتر استفاده کند، دانش آموزان را بیشتر درگیر می کند و بهترین عمل این است که اغلب به دانش آموزان
اجازه دهد روی تخته سفید بنویسند، یا به آنها اجازه دهند مواردی را که میخواهند بیشتر مورد بحث و توضیح قرار بگیرد را برجسته کنند.
ارائه اسلایدی
ویژگی ارائه اسلاید یک ویژگی ارزشمند است ، البته در صورت استفاده با احتیاط. در حالت ایده آل ، فقط باید از اسلایدها با طرح ها و
تصاویر پیچیده استفاده کنید. بهترین روش این است که اگر می توان چیزی را در تخته سفید ترسیم کرد ، به جای اسلاید از تخته سفید استفاده کنید.
مدیریت بحث و گفتگو
سرانجام ، ویژگی مدیریت بحث و گفتگو چالش برانگیزترین وظیفهای است که یک استاد در کلاس مجازی و یا حضوری دارد. در واقع ، نظارت بر
“دستان بلند شده” و اجازه دادن به کاربران برای صحبت کردن ، چیزی است که استاد باید مدت زمان کافی با آن کار کند تا تسلط کافی پیدا کند.
از آنجا که این اغلب اوقات یک پدیده است که برخی از دانشجویان “دست خود را بالا می آورند” و سپس آن را لغو می کنند ، به ویژه دانشجویان
خجالتی ، این کار از استاد طول می کشد تا بتواند جریان بحث و گفتگو را کنترل کند و به دانشجویان اجازه ندهند که جریان کلاس را مختل کنند.
در برخی موارد ، داشتن دستیار برای نظارت بر بلند کردن دست دانش آموزان می تواند بسیار مفید باشد (به ویژه هنگامی که مخاطبان بالای ۵۰ تا ۶۰ نفر هستند).
ادامه این مقاله را میتوانید در مقاله آینده کلاس مجازی : ویژگیهای نوین آموزشی ، فراتر از محدودیتهای
کلاسهای سنتی (حضوری) – قسمت سوم مطالعه کنید.