مروری بر تاریخچه آموزش مجازی از گذشته تا به امروز
مروری بر تاریخچه آموزش مجازی در جهان و ایران از گذشته تا به امروز
آموزش مجازی علی رغم اینکه شیوه ای نوین در انتقال داده ها تصور می شود، سابقه ای بلند مدت در تاریخچه آموزشی دنیا دارد.
در گذشته، آموزش غالبا مبتنی بر حالت حضوری بود و نوع مجازی آن به ندرت یافت می شد.
در آن دوران انتقال دانش و مهارت اغلب به شیوه حضوری و نوشتاری فیزیکی مرسوم بود.
آموزش مجازی در قرن اخیر و نمونه امروزی خود صورتی جدید به خود گرفته که بهره وری این نوع آموزش را
به طرز شگفت انگیزی بالا برده.
ما در این مقاله سعی در بررسی ابعاد مختلف و تاریخچه این نوع آموزش داریم.
آموزش مجازی Virtual Educationرا نمی توان مستقیما با آموزش آنلاین E-Learning یکی دانست. چرا که
سابقه آموزش مجازی به چندین قرن پیش تر باز می گردد، ولی آموزش آنلاین پدیده ای نوظهور است.
در واقع آموزش آنلاین خود یک زیرمجموعه از آموزش مجازیست که اجرای آن به وسیله ارتباطات کامپیوتری
تسهیل شده.
اختراع کلاس مجازی
میکالیس زنوس اظهار دارد که “اصطلاح کلاس مجازی در سال ۱۹۸۶ معرفی شده است”.
Starr Roxanne Hiltz، با مقاله ای در سال ۱۹۸۶ تحت عنوان “کلاس مجازی با استفاده از ارتباط به واسطه
رایانه برای آموزش دانشگاهی”، استفاده از رایانه ها برای آموزش را مورد بررسی قرار داد. استار نوشت:
“آیا می توان یک”کلاس مجازی”، یک مکان ارتباطی و یادگیری تعاملی را در یک سیستم رایانه ای ایجاد کرد؟”
آیا می توان از یک سیستم ارتباطی با واسطه رایانه استفاده کرد تا یک آنالوگ الکترونیکی اشکال ارتباطی،
شامل بحث ها و همچنین سخنرانی ها و تست ها که معمولاً در یک کلاس اتفاق می افتد، تهیه کند؟
همانطور که می دانید پاسخ این سوالات یک “بله” جانانه است.
پیشینه آموزش مجازی در دنیا:
پیش از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی:
اگرچه با بررسی پیشینه آموزش از راه دور به نمونه هایی از این آموزش در دوره افلاطون و یکی از شاگردانش
به اسم دیونیسوس می رسیم، اما قدیمی ترین سابقه موثق از آموزش مجازی را می توان در آگهی ای از
روزنامه بوستون در تاریخ ۲۰ مارس ۱۷۲۸ یعنی در بیش از ۲۹۰ سال پیش مشاهده کرد که در آن فردی به نام
Caleb Phillipps، “معلم شیوه جدید دست کوتاه”، پیشنهاد می کرد که هر شخصی در کشور که مایل به
یادگیری این هنر بود، می توانست این هنر را با چندین متن تعلیمی که به صورت هفتگی برای آنها ارسال می شد،
دقیقا با همان کیفیت یادگیری کسانی که در خود بوستون زندگی می کنند، کاملاً آموزش ببیند.
در سال ۱۹۰۶ الی ۱۹۰۷ دانشگاه ویسکانسین، اولین موسسه آموزش واقعی از راه دور تاسیس شد.
در دهه ۱۹۲۰ Sidney Pressey، استاد روانشناسی آموزشی در دانشگاه ایالتی اوهایو، اولین “ماشین آموزشی”
را توسعه داد. این دستگاه تمرین ها و سؤالات چند گزینه ای مختلفی را ارائه می داد.
در سال ۱۹۵۳ دانشگاه هوستون اولین کالج تلویزیونی با کلاس های اعتباری را از طریق KUHT، اولین ایستگاه تلویزیونی عمومی در ایالات متحده ارائه داد.
برنامه های تلویزیونی زنده، هر هفته حدودا ۱۳ الی ۱۵ ساعت اجرا می شدند و حدود ۳۸٪ از کل بودجه پخش
برنامه این ایستگاه تلویزیونی را تشکیل می دادند.
بیشتر دوره ها شب ها پخش می شدند تا دانش آموزانی که در طول روز کار می کردند نیز بتوانند آن ها را
تماشا کنند.
پس از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی:
در اواسط دهه ۱۹۶۰ با اختصاص یافتن حدودا یک سوم برنامه ریزی پخش این ایستگاه به آموزش مجازی،
بیش از ۱۰۰،۰۰۰ ساعت ترمی در KUHT آموزش داده شد.
در سال ۱۹۸۴ با به وجود آمدن بسترهای ارتباطی تحت وب، انستیتو فناوری نیوجرسی اولین دوره کارشناسی
تحت وب غیرحضوری در رشته مهندسی را با ارائه مدارک معتبر به دانشجویان افتتاح نمود.
ولی احتمالاً اولین استفاده گسترده از کنفرانس رایانه ای در تدریس از راه دور را می توان یه دوره ای نسبت
داد که دانشگاه آزاد انگلیس در سال ۱۹۸۸ سیستمی به نام DT200 که مقدمه ای بر فناوری اطلاعات با ۱۰۰۰
دانشجو در سال است را راه اندازی کرد.
جرولد مادوکس، در دانشگاه ایالتی پن، دوره ای را با عنوان “تفسیر هنر” در وب ترتیب داد که از ژانویه ۱۹۹۵ آغاز شد.
این اولین دوره ای بود که با استفاده از وب تدریس از راه دور رخ می داد.
در سال ۱۹۹۶ دانشگاه بین المللی جونز به اولین دانشگاه معتبر و کاملاً مبتنی بر وب تبدیل شد.
با شروع سال ۲۰۰۰ و در ادامه آن تا به امروز، تمرکز بر مراکز آموزش از راه دور افزایش یافت و
به پیشرفته ترین حالت خود یعنی کنفرانس های آنلاین و جلسات کاملا سفارشی اینترنتی رسید.
پیشینه آموزش مجازی در ایران:
اولین سابقه موثق آموزش مجازی در ایران را می توان به تاسیس دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۶۷ نسبت داد و
در اواخر دهه هفتاد سیستم LMS در دستور اجرایی دانشگاه تهران قرار گرفت که در سال ۱۳۸۰ طرح فوق
در این دانشگاه با ارائه چندین درس اجرایی شد.
و سال ۱۳۸۴ واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد و در سال ۱۳۸۵ با ارائه رشته تحصیلی IT
فعالیت خود را آغاز نمود و تاکنون چندین شعبه مختلف در اقصی نقاط ایران دایر نموده است.
گسترش میزان تقاضا برای آموزش مجازی در یکسال اخیر:
شیوع ویروس مخرب کرونا و پیاده سازی طرح های فاصله گذاری اجتماعی در اقصی نقاط جهان موجب
تقاضای چشمگیر موسسات آموزش حضوری ای شد که پیش تر به این نوع آموزش بی تفاوت بودند.
لذا موضوع کرونا کمک شایانی به خروج از حالت سنتی و پیشروی به سوی مدرنیته در بحث آموزش و پرورش
شد و این امر اهمیت زیرساخت های آموزش آنلاین را بیش از پیش روشن می سازد.
تغییر آموزش از حالت سنتی حضوری و تبدیل آن به حالت مجازی ارتقا یافته
امروزی، تاثیر شایانی در مهار مشکلات آلودگی محیط زیست که بخش اعظم این نوع آلودگی
ناشی از رفت و آمد است، دارد.
اکنون با شرایط موجود، حتی مدارس نیز به آموزش مجازی پیوستند و طرفدار این شیوه نوین هستند.
همچنین با گسترش مودل ها و ابزارهای LMS و ظهور نرم افزارهای قدرتمندی
نظیر ادوب کانکت و بیگ بلو باتن برگزاری این قبیل کلاس ها به مراتب آسان تر شد،
به گونه ای که در ادوب کانکت نسخه ۱۰٫۸ امکان وصل شدن به یک کنفرانس آنلاین تنها با ورود نام کاربری و
رمز عبور در مرورگر اینترنت وجود دارد.
ما مفتخریم که به عنوان یکی از ارائه دهندگان معتبر در زمینه آموزش مجازی و آنلاین، خدماتی مناسب میزان
مصرف شما ارائه دهیم. ویدئوهای کلاس مجازی را می توانید در کانال آپارات تهران سرور دنبال کنید.
سلام ممنون از مطالب مفیدتون. میشه رفرنسش رو هم بدید؟
سلام ممنونم میشه رفرنس و نویسنده مطالب رو هم درج کنید.با تشکر